Personen menar att det var väl känt bland de anställda att man skulle felregistrera insatser, exempelvis när en patient avböjde besök. Detta eftersom biståndsbesluten från kommunen kunde minskas om en brukare nekade besök tillräckligt ofta, vilket i längden innebar förlorad inkomst för utföraren.
– Vi försökte ifrågasätta det men ingen av oss vågade säga emot för vi fick så mycket skäll av chefen, säger den tidigare anställda.
De ljudfiler som SVT tagit del av har spelats in i hemlighet vid möten med den aktuella chefen. Hen uppmanar bland annat en anställd att inte prata med kunder om att de kan använda trygghetslarmet, eftersom att de ”ibland larmar i onödan”. I en annan sekvens tillrättavisas personal för att ha bytt blöja för ofta på brukare.
Hör mer av de hemliga inspelningarna i klippet.
Chefen: ”Har varit uttröttad”
SVT har varit i kontakt med den anklagade chefen, som nekar till all kännedom om fusk och menar att de instruktioner hen gett till personal har kommit uppifrån.
– Vi hade flera tillfällen då personalen hela tiden skrev in avböjt fast de hade jobbat. Även om de bara är där en minut så ska det ses som hemtjänst i en minut.
Enligt kommunens regler ska ett avböjt besök registreras som avböjt och inte som hemtjänst.
– Det är inte det jag har fått till mig från mina chefer.
”Dementa larmar för allting”
Du hörs också säga att man inte ska prata med kunder om trygghetslarmet för att de då larmar i onödan?
– Vi har haft kunder som är så pass dementa att de använt trygghetslarmet för allting. Personal har sagt till kunder att de kan trycka om de vill ha ett glas vatten. Det är inte det vi ska använda trygghetslarmet till, de ger fel information till kunderna och det slutar med att kunderna larmar hela tiden.
Varför sa du till en anställd att inte byta blöja?
– Vi hade en kund som ville byta blöja hela tiden, oavsett om den är smutsig hela tiden. Det är en miljöfråga att hela tiden slänga rena blöjor.
Det är ganska hård ton från dig gentemot de anställda?
– När du hela tiden måste förklara saker om och om igen för samma personer... Jag har varit uttröttad för att personer konstant vägrar lyssna på vad jag säger. Jag har gjort mitt absolut bästa för min personal. Om de haft problem med mig, varför har de inte gått till facket?
SVT har sökt Attendos regionchef för en kommentar. Företagets kommunikationschef Andreas Koch svarar i ett mejl:
”Tider som kunder har avbokat ska inte registreras som arbetad tid och ger ingen ersättning. Det känner alla enhetschefer och planerare till. Vi har ingen information om att det finns chefer högre upp inom Uppsalaregionen som har sanktionerat felaktiga registreringar.”