Tanja har försökt komma i kontakt med BUP i tre veckor. Men hon har mötts av samma röstmeddelande varje gång. Foto: TT/SVT

Inget svar hos BUP – på tre veckor

Uppdaterad
Publicerad

Tanjas dotter är i behov av hjälp från barn- och ungdomspsykiatrin i Uppsala län. Men på BUP svarar ingen i telefon. Efter tre veckor har Tanja fått nog: ”Jag blir, ursäkta uttrycket, jävligt förbannad, för det handlar om ett barn.”

SVT Nyheter Uppsala har tidigare berättat om flera familjer och ungdomar som har känt sig drabbade efter att flera mottagningar inom barn- och ungdomspsykiatrin stängde i länet.

Tanja i Tierps kommun är mamma till en tonårig dotter som har en ADHD-diagnos. Efter att på nytt fått behov av hjälp och stöd av BUP tog Tanja kontakt med BUP-mottagningen i Uppsala. Men varje gång hon ringde möttes hon av samma inspelade meddelande: ”I dag har vi ingen möjlighet att ta emot fler samtal, vänligen ring oss igen nästkommande vardag.”

BUP-krisen

”Barn i en känslig ålder”

– Jag blir, ursäkta uttrycket, riktigt jävla förbannad för det handlar om ett barn i en känslig ålder. Det kan ju gå illa i slutändan om man inte får den hjälp man behöver, säger Tanja.

Läs mer: BUP sa nej – familjen kontaktade socialen

Under tre veckors tid har Tanja sökt mottagningen dagligen. Hon har även sökt enhetschefen, även där utan framgång.

– Jag tycker att hon har all rätt att vara arg, det här är verkligen inte okej. Jag känner igen situationen, men inte till den här graden, säger Ola Duregård, sektionschef för BUP i Uppsala län.

Fler behöver hjälp

Han pekar på tre anledningar som påverkar tillgängligheten: telefonsystemet blir lätt fullt, en ökning har skett i antalet som behöver hjälp och verksamheten är ännu underbemannad.

Läs mer: BUP-patient väntade ett år på medicin

– I slutet på sommaren tyckte vi att vi hade en högre grad av tillgänglighet, men den senaste månaden har det tillkommit väldigt många nya ärenden och det påverkar också vår tillgänglighet, säger sektionschefen som menar att en översyn av verksamheten pågår.

”Måste ju få kontakt”

– Det tycks vara så att behovet av hjälp från oss är så stort att vi behöver hitta vägar för att skynda på förloppet, säger Ola Duregård.

Ett förlopp som inte har infunnit sig i Tanjas situation.

– Först och främst ska man ju komma i kontakt med vården för råd och stöd, och behövs det gå vidare måste man ju få den hjälpen, säger Tanja.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

BUP-krisen

Mer i ämnet