SVT har tidigare rapporterat om att tågtrafiken i Uppsala har drabbats av inställda avgångar och förseningar, något som nu även gäller för busstrafiken – vilket fortfarande drivs av Uppsala Lokaltrafik, UL. På flera håll i länet har resenärer blivit stående vid busshållplatser utan att bussen kommit, och utan att information om inställd avgång dykt upp i ULs app.
– Ibland står det att bussen är inställd bara några minuter innan avgång, och ibland kommer inte den informationen förrän tjugo minuter efter att bussen ska ha gått, säger Anna Karlsson som dagligen pendlar till och från jobbet.
Enligt UL finns en enkel förklaring till informationsbristen, kopplad till deras underleverantörer Kelios och Gamla Uppsala Buss.
– De ansvarar för att rapportera in förseningar och inställda avgångar i appen, men där har de brustit i arbetet den här sommaren, säger Maria Hasselgren, presschef på UL.
Om du råkar ut för att en avgång blir inställd eller kraftig försenad finns möjlighet att via UL söka ersättning, vilket då behöver ske inom två månader efter att händelsen ägt rum.
I klippet: Hör UL förklara bakgrunden till de inställda bussarna – och se hur pendlaren Anna Karlsson har gjort för att hantera situationen.