För en vecka sedan fick Uppsalabon Susanne Birgegård Pelling, 62, en otrevlig överraskning i mejlens inkorg. Flera kontakter ur adressboken varnade då om att hennes mejl hade blivit kapad – och använd för att tigga pengar. Ett e-postmeddelande hade skickats i Susannes namn, där hon till synes bad mottagaren om nästan 20.000 kronor för att kunna resa hem från utlandet.
– Instruktionerna var att svara på mejlet, och tanken var att personen skulle sätta in pengar, säger Susanne Birgegård Pelling.
”Jag blev förskräckt”
I kontaktboken har Susanne inte bara personliga kontakter, utan även professionella.
– Jag blev förskräckt att det också hade gått ut ett sånt här tiggarbrev till människor som jag inte har någon privat relation till.
Läs mer: Så skyddar du dig mot intrång
Uppsalabon använder Googles e-postklient Gmail. Efter att ha blivit uppmärksammad på bedrägeriförsöket såg Uppsalabon att det fanns två meddelanden från Google.
– Där framgick det att två inloggningar från okända enheter hade skett, en i Nederländerna och en i Nigeria.
Polisanmälan följde – och nytt lösenord. Utöver det använder nu Susanne ytterligare en metod där en kod, som skickas som SMS, krävs för att logga in på mejlen. Hon uppmanar nu andra personer att se över sina lösenord.
”Ska vara rappakalja”
– Innan var jag alldeles för naiv. Jag har förstått nu att det inte går att använda exempelvis gatan som man växte upp på eller barnens födelsedagar som lösenord, utan istället ska det vara rena rappakaljan.
Hur ser du på din trygghet på nätet?
– En insikt är att man är mindre säker och skyddad än vad man tror. Jag kände att jag inte hade kontroll i min egen sfär och jag blev naturligtvis rädd att någon skulle gå på det här och skicka pengar.