Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur ser dina rättigheter ut vid förseningar och inställda tågavgångar? SVT reder ut. Foto: Frida Wallin Nilsson/SVT

Konsumentverket: ”Fler undrar hur man får ersättning när tåget är försenat”

Uppdaterad
Publicerad

Nära hälften av alla tåg var försenade på sträckan Uppsala-Stockholm i fjol. Samtidigt hör fler av sig till Konsumentverket för frågor om ersättning.

SVT reder ut dina rättigheter i tågkaoset i videon ovan.

I fjol fick de tre tågbolag, som bland annat trafikerar sträckan mellan Uppsala och Stockholm – SJ, SL och Mälartrafik – totalt betala nära 29 miljoner i straffavgifter för förseningar till Trafikverket, enligt statistik från Trafikverket själva.

SVT Uppsala har tidigare rapporterat om att nära hälften av alla tåg som trafikerat sträckan mellan Stockholm och Uppsala ankommit sent under 2023.

Strulet med pendeltågen i Stockholm

Konsumentverket upplever även att fler privatpersoner har hört av sig den senaste tiden för att få råd om hur man får tillbaka pengar vid försenade och inställda tågavgångar.

– Det viktigaste att komma ihåg är att spara alla bevis och kvitton. Och mejla alltid tågbolagen så att bevisen finns i skriftlig form, säger Erika Herrlin, vägledare på Konsumentverket.

Prisavdrag påverkas av sträckan

Det finns olika regler för om du får tillbaka dina pengar eller inte vid förseningar och inställda tågavgångar. Storleken på prisavdraget beror antingen på lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter eller tågförordningen.

Lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter gäller för resor kortare än 15 mil och tågförordningen vid resor som är längre än 15 mil.

– Du har rätt till samma ersättning även om du har periodkort, men det kan ske en viss reducering av pengarna du får tillbaka, säger Erika Herrlin.

Då får du inte tillbaka pengarna

Men det finns undantagsfall där resenären inte har rätt till ersättning för försening – till exempel om tågbolaget kan visa att förseningen beror på extraordinära omständigheter, som naturkatastrofer.

Tågbolaget har inte heller kontroll på personer på spåret, om det inte är deras egen personal.

– Det kan vara värt att som konsument att anmäla för prövning om man är oense, tyvärr finns det ingen praxis hos ARN om spårspring.

Hör mer om vilka regler som gäller i klippet ovan.

Resor kortare än 15 mil

Vid en 20 minuters försening har resenären rätt till att få tillbaka 50 procent av biljettpriset.

Sträcker sig försening till mer än 40 minuter har du rätt att få tillbaka 75 procent av biljettpriset.

Vi en timmes försening eller mer har man som resenär rätt till att få tillbaka hela beloppet.

Källa: Konsumentverket

resor längre än 15 mil

Ska du resa längre än 15 mil och väljer att fortsätta resan eller att bli ombokad till en ny resa för att komma fram så snabbt som möjligt har du rätt till följande ersättning:

  • Vid en försening på 60 till 119 minuter har du rätt att få tillbaka 25 procent av biljettpriset.
  • Över 120 minuter har du rätt att få tillbaka 50 procent av biljettpriset.

Återbetalning tid

Det finns ingen bestämd tid i lagen för återbetalning av försenad kollektivtrafik. Konsumenten får argumentera för återbetalning inom skälig/rimlig tid.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Strulet med pendeltågen i Stockholm

Mer i ämnet