Det var i början av förra året som Uppsalabon, efter sin förlossning, ville genomföra en intimoperation av sina blygdläppar.
Efter att ha fått nej från Region Uppsala så vände hon sig till en privat skönhetsklinik i Stockholm.
– Läkaren skulle reducera de inre blygdläpparna, det var allt, berättar kvinnan, som vill vara anonym, för SVT Nyheter Uppsala.
Efter operationen märkte hon under ett toalettbesök hur det egentligen hade gått.
”Något är borttaget”
– Då ser jag att det inte är någon blygdläpp kvar, berättar kvinnan.
Hon påtalade då för läkaren att det inte blivit som hon velat. Skönhetskliniken ska enligt kvinnan svarat, att hon skulle vänta sex månader för att kunna göra en ordentligt utvärdering.
Ett halvår senare kontaktar hon kliniken igen, som går med på en ny operation för att fixa till ojämnheten. Men efter bara tre dagar går stygnen upp, och kvinnan måste söka upp kliniken ännu en gång för ytterligare en operation.
”Kan inte vara intim”
– Jag blev väldigt upprörd. Det är inte bara ett smärtsamt ingrepp, det har också påverkat mig fysiskt. Jag har inte kunnat träna, bada, eller vara intim med min partner.
Hon betalade flera tusentals kronor för det första ingreppet. En summa som hon nu kräver tillbaka då hon anmält skönhetskliniken till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.
– Jag har inte fått det jag har betalat för. Nu lever jag med en blygdläpp istället för två.
Men vad har du själv för ansvar i det här?
– Jag visste att det var en risk och att det skulle göra ont. Mitt ansvar är att anpassa mitt liv efter begränsningarna som kommer med ingreppet. Att det inte blir perfekt, det händer, det är ju människor som opererar. Men att ta bort allt är inget misstag man gör, berättar kvinnan.
Kvinnan har nu varit i kontakt med en ny klinik i hopp om att få hjälp.
Huruvida hon får tillbaka några pengar eller inte är nu upp till ARN.