Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Daniel Blixt är ny verksamhetsutvecklare på utbildningsförvaltningen i Uppsala. Foto: SVT

Han vill ha hängmattor i Uppsalas klassrum

Uppdaterad
Publicerad
Den fysiska miljön i Uppsalas klassrum behöver förändras. Det tycker Magnus Blixt som just börjat sitt nya jobb som verksamhetsutvecklare på utbildningsförvaltningen i Uppsala, och som hellre läser i en hängmatta än sittandes på en stol.

När han överblickar skolvärlden i Uppsala ser Magnus Blixt mycket positivt såsom proffsighet, stolthet över läraryrket och en stark förankring i universitetsvärlden. l sin nya roll som verksamhetsutvecklare vill han bort från de enkla lösningarna inom skolan.

Ett område han vill förändra är klassrummets utformning.

– Just i den fysiska läromiljön finns det en hel del att jobba med. Vi måste titta på varför vi gör som vi gör. Att sitta hårt på en stol mår ingen bra av. Jag läser helst i en hängmatta, och det fungerar rätt bra. Så vad säger att det inte kan fungera i ett klassrum, säger Magnus Blixt.

”Många fixar inte skolan som den ser ut idag”

Han menar att variation är stimulerande både för barnen och lärarna och hjälper till för att hitta fokus.

– Det är viktigt med variation och balans. Och att man från dag till dag kan få känna efter hur man trivs bäst i sin lärande miljö. För många fixar inte skolan som den ser ut idag, och det måste vi göra något åt.

Magnus Blixt ser också utvecklingspotential när det kommer till det digitala.

– Digitalisering är ingen fråga längre. Och det finns en hel del att göra och implementera där med.

I klippet ovan ställer vi sju snabba frågor om skolan till Magnus Blixt. Titta hur han svarar.

Mer om Magnus Blixt

Visa

Yrke: ny verksamhetsutvecklare på utbildningsförvaltningen i Uppsala.

Personligt: är en 48-årig trebarnspappa som dansar folkdans och har skrivit en bok om balans i skolan.

Erfarenhet: 18 år som lärare och två år som skolledare.

Därför blev han lärare: ”Jag hade en magister som var sådär lysande spännande och sen började jag leka lärare i lekstugan inför min syster och hennes kompisar, och på den vägen är det.”

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer