Om kriget kommer – dags att förbereda sig

Uppdaterad
Publicerad

Inom några veckor kommer 4,8 miljoner svenskar att få hem en broschyr i brevlådan med information om hur hushållet ska förbereda sig för krig och kris.

Vecka 22 är det Krisberedskapsvecka. Veckan är till för att uppmärksamma och informera landets medborgare om vad de bör kunna och göra vid tillfälle av kris. Kampanjen är en årlig kampanj tillsammans med bland andra kommuner, frivilligorganisationer och länsstyrelser.

Veckan sammanfaller med Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps utskick av den reviderade ”Om kriget kommer-broschyren”.

”Med anledning av det försämrade säkerhetspolitiska läget och den återupptagna planeringen för att hela samhället ska kunna agera vid höjd beredskap och ytterst krig vill regeringen att informationen om hur befolkningen kan förbereda sig ska bli bättre, både på nationell och lokal nivå”, skriver myndigheten på sin hemsida.

”Om kriget kommer”

Den senaste broschyren ”Om kriget kommer” gavs ut 1961 under det kalla kriget med information till alla hushåll om hur man kan skydda sig och förbereda sig för krig. Den gavs första gången ut i början av 1940-talet, under pågående världskrig.

Och till skillnad från broschyren från 1961 väntas den nya ta avstamp i andra ting än enbart krig. Klimatförändringar, terrorattacker, pandemier och informationspåverkan är några exempel.

Tänkt att spridas

Det nya informationsmaterialet kommer att finnas digitalt på MSB:s webbplats samt på vissa kommuners hemsidor. Detta eftersom kommunerna i varje enskilt län väntas vara en stor bidragande instans under kampanjen.

I kampanjmaterialet, där broschyren indirekt ingår, väntas också flera handfasta tips på vad du som privatperson bör ha hemma finnas. Se länk nedan.

Se också dokumentären ”Skymningsläge – Sverige under kalla kriget” på SVT Play. Filmen visar med autentiska krigsbilder och rekonstruerade övningar hur Sverige skulle ha agerat militärt och civilt om kriget kom. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.