De ser på film om en kille som blir mobbad i skolan. Sedan är det gruppdiskussioner. Vad skulle de själva göra om de såg något hända som i filmen?
– Det kan ju vara svårt att säga till en lärare. För då kanske det blir värre för den som är utsatt? kastar en elev fram.
Ljudnivån stiger efterhand. Eleverna verkar tycka att det viktigt att prata om saker som värderingar och mobbning.
– Det behövs. För att förändra hur man beter sig mot andra, säger Josefina Bonow, om diskussionen.
– Man ska hjälpas åt i stället för att kränka varandra, tycker Aloniab Gebremariam.
Motverka våld
De 14 lektioner som är inplanerade finansieras med hjälp av pengar som Gröna dalen- och Futurumskolan i Bålsta sökte från Sveriges kommuner och regioner, SKR.
Lektionerna planeras från ett nationellt våldsförebyggande program, Mentors in Violence Prevention.
– Förutom att prata om machokultur, våld och normer så får de träna på att ta ansvar för varandra och sin miljö i skolan. Vi ger dem verktyg och hoppas att de ska bli tryggare och våga ta ställning mot våld, säger Anette Nordin, kurator på Futurumskolan.
Lektionerna har pågått under höstterminen. Märker pedagogerna av någon skillnad i hur eleverna bemöter varandra?
– Kanske inte direkt. Men indirekt genom att vi märker att de pratar med varandra om de här sakerna, säger Ida Ahonen, lärare.
I klippet – följ med in på lektionen och hör eleverna och lärarna resonera sig fram till bättre lösningar än våld.