Under 2019 tog patientnämnden emot sammanlagt 1916 anmälningar, varav 1082 riktade sig mot vård som utförts på Akademiska sjukhuset.
Något som enligt Akademiska sjukhuset, kan bero på den ökade belastningen inom sjukvården.
– Vi har en belastad sjukvård, det vet vi alla. Det hade vi 2014 också men det är något som har eskalerat, säger Johan Lugnegård, tillförordnad chefsläkare vid Akademiska sjukhuset.
En av anledningarna menar han är att patienter i dag är mer insatta och ställer mer krav.
– Vi har också patienter som ställer rättmätiga höga krav som ökar över tid. Vi har patienter som är engagerade och är mer kunniga och att de har tillgång till sin journal, då kanske man kommer in med synpunkter på sin journal att det är något som inte stämmer, säger Johan Lugnegård, tillförordnad chefsläkare vid Akademiska sjukhuset.
Vidare tror regionen också att fler personer känner till patientnämnden och deras arbete samt den lagändring som trädde i kraft 2017 – vilket gjorde anmälningar till Inspektionen för vård och omsorg mer reglerade.
”Bra att de ökar”
Till patientnämnden vänder man sig om man som patient har synpunkter på den vård man fått. Patienterna får hjälp att föra fram sina synpunkter till vården och få svar på frågor. Detta för att vården sedan ska kunna vidta eventuella åtgärder.
– Det är bra att anmälningarna ökar i den bemärkelsen att vi kan få ta del av patienternas berättelser och lämna den vidare till vården för att de ska kunna jobba med kvalitetsförbättringar, säger Marie-Charlotte Stenborn, förvaltningschef på patientnämnden i Region Uppsala.
Trots att anmälningarna till patientnämnden ökar varje år, så menar man att vården inte ska ha blivit sämre.
Har vården blivit sämre?
– Jag tror inte att man kan dra några slutsatser från det här att vården har blivit sämre. Om vi tittar i vårt kvalitetsregister så har vi högkvalitativ sjukvård, säger Johan Lugnegård.