Anmälningarna till patientnämden har nästan fördubblats i Region Uppsala sedan 2013. Foto: SVT/TT

Anmälningar om undermålig vård har fördubblats

Uppdaterad
Publicerad

Mellan åren 2013-2019 har antalet anmälningar till patientnämnden i Region Uppsala nästan fördubblats från 1014 till 1916.

– Vi har en belastad sjukvård, det vet vi alla, säger tillförordnad chefsläkare Johan Lugnegård vid Akademiska sjukhuset.

Under 2019 tog patientnämnden emot sammanlagt 1916 anmälningar, varav 1082 riktade sig mot vård som utförts på Akademiska sjukhuset.

Något som enligt Akademiska sjukhuset, kan bero på den ökade belastningen inom sjukvården.

– Vi har en belastad sjukvård, det vet vi alla. Det hade vi 2014 också men det är något som har eskalerat, säger Johan Lugnegård, tillförordnad chefsläkare vid Akademiska sjukhuset.

En av anledningarna menar han är att patienter i dag är mer insatta och ställer mer krav.

– Vi har också patienter som ställer rättmätiga höga krav som ökar över tid. Vi har patienter som är engagerade och är mer kunniga och att de har tillgång till sin journal, då kanske man kommer in med synpunkter på sin journal att det är något som inte stämmer, säger Johan Lugnegård, tillförordnad chefsläkare vid Akademiska sjukhuset.

Vidare tror regionen också att fler personer känner till patientnämnden och deras arbete samt den lagändring som trädde i kraft 2017 – vilket gjorde anmälningar till Inspektionen för vård och omsorg mer reglerade.

”Bra att de ökar”

Till patientnämnden vänder man sig om man som patient har synpunkter på den vård man fått. Patienterna får hjälp att föra fram sina synpunkter till vården och få svar på frågor. Detta för att vården sedan ska kunna vidta eventuella åtgärder.

– Det är bra att anmälningarna ökar i den bemärkelsen att vi kan få ta del av patienternas berättelser och lämna den vidare till vården för att de ska kunna jobba med kvalitetsförbättringar, säger Marie-Charlotte Stenborn, förvaltningschef på patientnämnden i Region Uppsala.

Trots att anmälningarna till patientnämnden ökar varje år, så menar man att vården inte ska ha blivit sämre.

Har vården blivit sämre?

– Jag tror inte att man kan dra några slutsatser från det här att vården har blivit sämre. Om vi tittar i vårt kvalitetsregister så har vi högkvalitativ sjukvård, säger Johan Lugnegård.

Det här gör patientnämnden:

  •  Hjälper patienter att få den information de behöver för att kunna ta tillvara sina intressen inom tandvården samt hälso- och sjukvården.
  •  Främjar kontakter mellan patienter och vårdpersonal.
  •  Hjälper patienter att vända sig till rätt myndighet.
  •  Rapporterar iakttagelser och avvikelser av betydelse för patienterna till vårdgivare och vårdenheter.
  •  Informerar allmänheten, hälso- och sjukvårdspersonal och andra om patientnämndens verksamhet.
  •  Gör Inspektionen för hälso- och sjukvårdspersonal (IVO) uppmärksam på förhållanden som omfattas av myndighetens tillsyn.
  •  Rekryterar, utbildar och förordnar stödpersoner till patienter som tvångsvårdas inom psykiatrin.

Källa: Region Uppsala

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.