Åsa Witkowski är ansvarig för patientverksamheten på Nationellt centrum för kvinnofrid. Bilden till höger är iscensatt och är inte tagen under ett pågående samtal. Foto: SVT

Rekordmånga samtal till Kvinnofridslinjen

Uppdaterad
Publicerad

Mellan år 2018 och 2019 ökade antalet samtal till Kvinnofridslinjen med 16 procent.

– Det får en ökad uppmärksamhet i dag. Fler kvinnor inser att de är utsatta för våld och därmed i behov av stöd och hjälp, säger Åsa Witkowski på Nationellt centrum för Kvinnofrid.

Kvinnofridslinjen startades 2007 och drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid, NCK, som är beläget i Uppsala. De senaste tio åren har de sett en ökning med 75 procent av antalet samtal till linjen. Bara mellan år 2018 och 2019 var den 16 procent. Det finns flera förklaringar till ökningen.

– Det får en ökad uppmärksamhet i dag. Fler kvinnor inser att de är utsatta för våld och därmed i behov av stöd och hjälp, säger Åsa Witkowski som är ansvarig för patientverksamheten på Nationellt centrum för Kvinnofrid.

Enligt henne handlar de flesta samtalen om hot och psykisk misshandel.

– Men ofta är det en kombination av psykiskt, fysiskt och sexuellt våld, säger hon.

120 samtal om dygnet

Kvinnofridslinjen svarade i fjol på omkring 120 samtal om dygnet, året om. Och det är inte bara kvinnor som själva utsätts för våld som ringer till linjen.

– Även yrkesverksamma som möter kvinnor som utsatts för våld eller anhöriga som också har frågor vad man kan göra för vara ett stöd för en närstående, en kollega eller en kompis, säger Åsa Witkowski.

I övrigt råder det sträng sekretess på kvinnofridslinjen och ingen utomstående släpps in i det rum där operatörerna tar emot samtal.

I klippet ovan hör du mer om Kvinnofridslinjens verksamhet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.