Kvinnofridslinjen startades 2007 och drivs av Nationellt centrum för kvinnofrid, NCK, som är beläget i Uppsala. De senaste tio åren har de sett en ökning med 75 procent av antalet samtal till linjen. Bara mellan år 2018 och 2019 var den 16 procent. Det finns flera förklaringar till ökningen.
– Det får en ökad uppmärksamhet i dag. Fler kvinnor inser att de är utsatta för våld och därmed i behov av stöd och hjälp, säger Åsa Witkowski som är ansvarig för patientverksamheten på Nationellt centrum för Kvinnofrid.
Enligt henne handlar de flesta samtalen om hot och psykisk misshandel.
– Men ofta är det en kombination av psykiskt, fysiskt och sexuellt våld, säger hon.
120 samtal om dygnet
Kvinnofridslinjen svarade i fjol på omkring 120 samtal om dygnet, året om. Och det är inte bara kvinnor som själva utsätts för våld som ringer till linjen.
– Även yrkesverksamma som möter kvinnor som utsatts för våld eller anhöriga som också har frågor vad man kan göra för vara ett stöd för en närstående, en kollega eller en kompis, säger Åsa Witkowski.
I övrigt råder det sträng sekretess på kvinnofridslinjen och ingen utomstående släpps in i det rum där operatörerna tar emot samtal.
I klippet ovan hör du mer om Kvinnofridslinjens verksamhet.