I nästan 20 år har Thomas Rylander varit rektor för Valsätraskolan, som är en av de skolor som tar emot elever från friskolan Manar Al-Houda när de ska börja sjuan. Och på Valsätraskolan ser man tydligt att det finns problem med svenskkunskaperna bland eleverna från Manar Al-Houda.
Vad kan det få för konsekvenser?
– Ja, den första är att de inte kommer in på gymnasiet, om de inte har godkänt i svenska.
Hälften klarar inte godkänt i svenska
Valsätraskolan tar emot mellan fem och tio elever från Manar Al-Houda varje år. Enligt Thomas Rylander klarar runt hälften av eleverna därifrån inte att få ett godkänt betyg i svenska när de går ut årskurs 9. Och så har det sett ut de senaste åtta åren.
Även en annan skola som SVT Uppsala har varit i kontakt med känner igen bilden av de låga svenskkunskaperna hos eleverna. Men till skillnad från Valsätraskolan uppger den skolan att många av eleverna klarar godkänt i svenska i nian.
Pratar arabiska istället för svenska
Thomas Rylander har påtalat problemen för ansvariga på Manal Al-Houda. Samtidigt som han tror att skolan gör så gott den kan menar han att eleverna, som ofta har arabiska som modersmål, inte exponeras tillräckligt för det svenska språket.
Manar Al-Houdas rektor Martin Runtorp är medveten om problemen med svenskkunskaperna.
Varför klarar ni inte av att rusta eleverna ordentligt i svenska?
– Jag har ett ansvar för att det ser ut som det gör, men vi har elever med olika förutsättningar och vi försöker hela tiden att bli bättre, säger han.