I klippet berättar Maud Akguder om hur man på förskolan utvecklar barnens språk genom lek. Foto: Christoffer Urborn/SVT

Så ska kommunen öka mångfalden i förskolan

Publicerad

Nästan var femte barn med utländsk bakgrund i Uppsala går inte i förskolan. Det är för lågt anser kommunen, som nu vill inkludera fler.

– Förskola är jätteviktigt för inte minst för språkutvecklingen, säger förskolechefen Jan Aili.

Nationellt ligger Uppsala kommun lågt vad gäller andelen barn i förskola, och när kommunens kartläggning bryts ned är det vissa grupper som särskilt saknas. Av samtliga 14 000 barn i förskoleålder är 13 procent inte placerade i förskolan. När det kommer till barn till personer med utländsk bakgrund är andelen 18 procent.

– Dessa vårdnadshavare kanske inte vet vad förskola är, att man tror att det är barnvakteri. Man kan också vara skeptisk mot myndigheter överlag, säger Jan Aili.

Samarbete ska nå ut till fler

Uppsala kommun satsar nu för att nå ut till fler föräldrar med utländsk bakgrund och försöka få dem att placera barnen i förskolan.

– Vi ska samarbeta med barnavårdscentralerna (BVC) och svenskutbildning för invandrare (SFI) för att snabbt få ut information om vad förskola är. Vi ska skapa nytt material på olika språk, med bildstöd, om hur man ansöker till förskola. Vi vill visa att det är utbildning för barnen, att det är viktig för deras framtid.

I klippet berättar förskolläraren Maud Akguder på Berwalds förskola om hur man arbetar kring språkinlärning.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.