Många låter sin cykel över vintern och plockar fram den först när vårsolen tittar fram. Som en del i projektet Hållbart resande försöker Karlstad kommun förändra det och istället göra vintercyklister av invånarna.
– Inte minst i de centrala delarna där vi förtätar mycket så vill vi ju att fler ska cykla året om. Det är en viktig del i vår vision, säger Mikael Haster, ansvarig för cykelfrågor på Karlstads kommun.
Det finns 25 mil cykelväg i Karlstad och i år ska vinterväghållningen förbättras genom att fler av de mest trafikerade sträckorna in mot centrum sopsaltas. Kommunen har sopsaltat delar av staden under några års tid, med blandat resultat. Mikael Haster tycker att man lärt sig av misstagen och inför årets vinter ska man ha bättre koll.
– Vi fick mycket synpunkter på att vi inte hann ut i tid och då fryser det och väglaget blir ojämnt, men det tycker vi att vi är bättre på nu, säger han och fortsätter.
– Vi har en ny saltblandning också som är miljövänlig och klarar temperaturskiftningarna bättre.
Vill bli ännu bättre för cyklister
Det finns en hel del planer och idéer på hur kommunen ska kunna underlätta för cyklister framöver.
– Bland annat vill vi ordna säkrare cykelparkeringar och utöka lånecykelsystemet, men det är bara på idéstadiet än, säger Mikael Haster.
Den konspratoriskt lagda kan konstatera att cykelkampanjen kommer samtidigt som det saknas parkeringar i flera områden i centrum. Mikael Haster menar att det problemet kommer att lösas.
– Vi vill ju naturligtvis ha en hög tillgänglighet in till centrum. Vi bygger parkeringshus idag och vi planerar för fler parkeringar också, så parkeringar kommer fortfarande att finnas, säger Mikael Haster.
Hur gör du för att övertyga de som inte vill cykla?
– Om man bor där det finns bra möjligheter att cykla och har rimliga avstånd så tycker jag ändå att man ska prova. De flesta brukar tycka att det är ganska trevligt, säger Mikael Haster.
LÄS MER: Många väljer bort vintercyklingen
Billigare än att ta bilen
Karlstads kommun är drivande i EU-projektet Hållbart resande, där Värmlandstrafik, 15 arbetsplatser och nio andra kommuner i länet deltar. Ett av målen är att värmlänningarna ska välja grönare resor till jobbet och för att underlätta erbjuder man bland annat hjälp med att serva och utrusta cyklar för vintern. Tord Wiker och Anna Johansson jobbar på WSP och GL&V, två av de arbetsplatser som ingår i projektet. Båda har passat på att få sina cyklar servade och Anna Johansson som skaffade cykel i somras är nöjd med att slippa ta bilen till jobbet.
– Det är mer miljövänligt och billigare, att parkera bilen är inte billigt, säger Anna Johansson.
– Dels är det svårt med parkeringar och så är det ett sätt att få vardagsmotion, säger Tord Wiker som cyklar till jobbet ungefär 200 dagar om året.
Finns det något väder som skulle få dig att lämna cykeln hemma?
– Ösregn kanske, det är svårt att cykla med paraply så då går jag nog, säger Anna Johansson.