Vid 20-tiden på måndagskvällen har man lyckats dra skrovet nära kajen och förhoppningen är att Båten nu ska kunna säkras.
– Vi hoppas kunna ställa ner den så att vi kan fortsätta imorgon, så att den inte glider ut igen. Relingen är nu över vattenytan.
Vid 21-tiden hade teamet tagit kvällen.
– Båten är nu i ungefär position, fören är tre meter högre upp än i morse. Imorgon ska vi lyfta aktern, säger Veor Åhlander.
Tidigare problem med bärgningen
Bärgningsteamet har tidigare stött på flera problem. Lyftförsöken i fredags misslyckades, bland annat för att fästpunkterna inte höll att lyfta och dra i. Skrovet har också visat sig skörare än väntat. Planen är att man ska försöka dra skrovet mot land för att förhoppningsvis kunna välta upp båten och sedan pumpa ur så mycket vatten som möjligt.
Vad kan gå fel?
– Staget kan gå söner igen så vi tappar den för femtielfte gången, säger Veor Åhlander.
Imorgon fortsätter bärgningsarbetet av vraket i Klarälven. Då ska man undersöka varför vraket fortsätter ta in vatten.
– Vi har pumpat 40 kubikmeter i minuten hela dagen men vattennivån sjunker inte.