När Pernilla ringde 1177 för rådgivning var väntetiden över två timmar lång. Foto: SVT

Frustration över långa kötider till 1177

Publicerad

Sedan Region Värmland tog över sjukvårdsrådgivningen 1177 i egen regi den 1 november har många patienter kritiserat verksamheten för ökade väntetidtider.

Kötider på flera timmar har fått patienter att skicka ilskna mejl till Region Värmland. En del har tålamod att vänta, andra söker upp alternativ vård på nätet, några åker till akuten och några ger upp.

Pernilla Nilsson i Kristinehamn drabbades av lunginflammation för några veckor sedan och ringde 1177. När väntetiden var uppe i 2 timmar och 15 minuter gav hon upp. Hon är själv sjuksköterska och tycker att läget är frustrerande.

I klippet hör du henne och enhetschefen Anna Löwenhamn berättar varför väntetiderna ökat efter övertagandet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.