Här, i Charlottenberg, ekar det tomt på kunder. Hör SVT:s reporter Karin Mannberg och de personer hon intervjuat berätta om den blödande gränshandeln. Foto: SVT

Gränshandeln blöder – men den norska staten tjänar miljarder på gränsstängningen

Uppdaterad
Publicerad

Samtidigt som de stora gränshandelsbutikerna står mer eller mindre öde har gränsrestriktionerna inneburit klirr i kassan för den norska staten.

Under förra året ökade intäkterna från skatter och avgifter på bland annat alkohol och tobak med sex miljarder kronor.

– För första gången har vi fått ett mått på vad gränshandeln faktiskt kostar det norska samhället, säger Petter Haas Brubakk, vd för Livsmedelsföretagen i Norge.

Påskveckan är normalt årets höjdpunkt för gränshandeln. Köpglada norrmän strömmar till de stora köpcentren på den svenska sidan för att shoppa. Men i år är inget som vanligt.

– Vi skulle ha sprungit för fullt för att hinna med. Nu går vi, sakta, beskriver Kaj Hänninen läget.

Coronaviruset i Värmland

Han är vd för en av de stora matbutikerna i Charlottenberg, och uppskattar att tappet till minst 85 procent.

I galleriorna intill är det ännu mer spöklikt med tomma restauranger och neddragna jalusier.

Se bilder från de öde köpcentren i klippet ovan

Nya siffror

I mer än ett år har de strikta norska karantänsreglerna stoppat norrmän från att passera gränsen med undantag för några få sommarveckor.

Nu kommer siffrorna som beskriver läget.

Under 2020 minskade norrmännens inköp  i gränsbutikerna från 16 miljarder norska kronor till två, enligt statistik från norska SCB. 

Samtidigt ökade den norska statens intäkter från skatter och avgifter på typiska gränshandelsvaror som alkohol, tobak, läsk och godis med sex miljarder.

Kräver kraftigt sänkta priser

De norska livsmedelsföretagens organisation menar nu att man fått svart på vitt vad gränshandeln kostar Norge, och kräver kraftigt sänkta priser för att förmå norrmännen att fortsätta att handla på hemmaplan.

– Nu har vi fått en väckarklocka i Norge och vi kommer att arbeta målmedvetet för att få politikerna att minska prisskillnaderna mellan länderna, säger organisationens vd, Petter Haas Brubakk.

I Charlottenberg sammanfattar kunden Jon Arne Hansson sina känslor där han påskhandlar minst sagt coronasäkert i en av de jättelika matbutikerna.

– Man ska ju hålla två meters avstånd. Jag kan hålla mer än tjugo. Det är overkligt alltihop, man blir ledsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Värmland

Mer i ämnet