Kritiken: Ersättningsbussar på Fryksdalsbanan stannar inte på tåghållplatserna

Uppdaterad
Publicerad

Problemen på Fryksdalsbanan med trasiga tåg innebär att vissa turer ersätts med buss. Men bussarna stannar inte vid alla tågstationer. I Tolita i Kils kommun stannar ersättningsbussen drygt fem kilometer från tågstationen.

– Fem kilometer skogspromenad, det är inte en lämplig väg för barn att gå, säger Jonas Schmidt, som bor i Tolita med familjen.

Jonas Schmidt bor med familjen i Tolita och sonen Eddie som är 13 år går i skola i Kil. Ersättningsbussarna stannar inte vid Tolita tågstation vilket betyder att han behöver gå drygt fem kilometer till närmsta busshållplats. Att vänta på nästa tåg som stannar i Tolita fungerar inte.

– Han kommer för sent varje dag, säger Jonas Schmidt.

Anledningen till att ersättningsbussarna inte stannar vid alla stationer på Fryksdalsbanan är enligt Värmlandstrafik, som är en del av Region Värmland, att man prioriterar att resenärer från de större stationerna ska komma fram i tid.

Hör boende Jonas Schmidt berätta mer om pendlingsproblemen och hör Per Sidetun trafikchef på region Värmland om hur man prioriterar vissa resenärer i klippet.

Hur ser du på möjligheterna att pendla med kollektivtrafik i Värmland?

Finns ingen rättvisa • Bara gnäll, gnäll, gnäll från människor som valt att bo på vischan av en anledning, dvs slippa köer, ljud, rökare på balkonger etc, etc och äga en fastighet för bråkdelen av kostnaden i sta’n. Servicen kan inte vara den samma ute i skogen. Fatta detta, eller flytta till en trea i Karlstad för 3 msek och köerna i sta’n. Det är så det funkar helt enkelt.

Pinnat inlägg

Nu avrundar vi denna chatt och tackar för visat intresse.

Välkommen åter att diskutera och kommentera nästa gång vi öppnar ett chattfönster hos SVT Nyheter Värmland.

Sanna • Det är billigare för mig att fortfarande-trots höjda dieselpriser- åka egen bil till jobbet (6 mil/dag) än att ta bussen. Det är skandal! Ska det inte löna sig ekonomiskt att åka kollektivt?

René Mortensen • Ja, det är väl svensk kollektivtrafik av idag i ett nötskal.

Anna • Att resa med Värmlandstrafik är dubbelt då dyrt som i Västra Götaland, Skåne och Stockholm. Jag tror fler skulle välja att resa kollektivt i Värmland om priserna sänktes något. Dessutom skulle Värmlandstrafik tjäna på att modernisera sin verksamhet på olika sätt, t ex att alla biljetter går att köpa i appen och en enklare och mer lättanvänd hemsida.

Malin • Det är alldeles för dyrt att åka buss med Värmlandstrafik, både med enkelbiljetter och med månadskort och bussarna går för sällan på helgerna. Det vore fantastiskt om kollektivtrafiken var så bra att den var lätt att välja! Man behöver ha gott om tid för att åka buss.

Rebecca • Ser hur mina kollegor som reser norrut från jobb i Karlstad sliter med att åka tåg eller ersättningsbuss och ägnar timtals åt att transportera sig p g a indragna turer, ändrade tider, byten längs sträckan etc.
Är inte Region Värmland delfinansiär i Värmlandstrafik? I så fall är det ju dåligt att de inte jobbar hårdare för att deras anställda ska ha drägliga pendlingsmöjligheter!

Sofia • Värmland är ett län där folk pendlar till jobb och skolor. Vi är då beroende av en kollektivtrafik som ska fungera samt stanna där den behövs. Bedrövligt att inte ersättningsbussarna stannar vid stationshållplatserna.
De som planerar regionaltrafiken har mycket att lära!

Aino • Förr var tågen till för passagerarna. Idag kör tågen förbi många stationer vilket gör att du väljer att ta bilen istället. Låt tågen stanna vid stationerna och släppa på och av folk. Det är väl därför de finns. Inte för att köra snabbast från punkt A till B.
Buss efter 45:an är inte heller ett alternativ om du inte jobbar 08-15.30 i Karlstad. Den som har obekväma arbetstider får köra bil.

Katarina • Öppna tåghållplatser så att det blir möjligt att åka kollektivt även för oss som bor i ytterområden. som det är nu är kollektivtrafiken urusel och dessutom dyr. lönar sig inte varken om vi räknar kronor eller tid.

Daniel • Öppna upp med tågstationer istället för att stänga ner, rusta upp banorna och se till så att kollektivtrafiken är ett riktigt val för dom som bor utanför de större orterna, om det är så viktigt för politikerna att få ner bilanvändadet så är det detta som krävs och jag tycker det är mer mänskligt att det finns alternativ för människor.

Förstatliga skiten igen, privatisering blir bara dret som vi har fått erfara nu i otroligt många år.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.