– Hela trafikupplägget hotas så vi måste köra färre och långsammare tåg. Det kommer att få stora konsekvenser för resandet mellan Stockholm-Karlstad-Oslo, säger Peter Essén, affärschef vid SJ.
I augusti 2015 var det premiär för SJ:s satsning på snabbtåget X2000 mellan Stockholm och Oslo, vilket innebär att restiden på sträckan Karlstad-Oslo kortades till två timmar och 20 minuter.
Satsningen har varit uppskattad och antalet resenärer till Norge har ökat med 150 procentsedan starten, vilket ledde till att SJ vid årsskiftet planerade att utöka antalet avgånger, vilket SVT Nyheter Värmland tidigare rapporterat om.
Läs mer: Hela Oslotrafiken hotad
Men nu kan snabbtågen vara hotad. Banarbete på den norska järnvägen planeras utföras under dagtid, i tre år framöver, vilket påverkar två av SJs avgångar. Alternativet hade varit att lägga arbetet nattetid, när de flesta godstågen rullar.
– Vi har valt att ta mest hänsyn till godstrafiken, säger Svein Horrisland, kommunikationsdirektör vid Jernbaneverket till SVT Nyheter Värmland.
– För mig är det svårt att förstå varför de inte kan skjuta lite på de godståg som går på natten och göra arbetet då, det får mindre påverkan, istället drar de undan mattan för resenärerna som reser med de här tågen, Peter Essén.
Den 20 december ska norska Jernbaneverket presentera sitt beslut om förutsättningar för den norska tågtrafiken 2018, vilket förväntas innefatta banarbeten.