Foto: SVT

15 miljarder för fler spår

Uppdaterad
Publicerad

Det ser ut att bli trångt på den planerade höghastighetsbanan. Fler spår krävs för att lösa den önskade regionaltrafiken mellan Göteborg, Landvetter och Borås.

Målet för restiden för regionala tåg mellan Borås och Göteborg är 35 minuter. På sikt önskar Västra Götalandsregionen att det per timme går åtta regionaltåg till Landvetter flygplats och sex regionaltåg till Borås varav två fortsätter till Jönköping. Nu har Trafikverket utrett vad den önskan ställer för krav på järnvägen.

För att kunna lösa den nämnda trafiken räcker inte det planerade dubbelspåret för höghastighetståg mellan Göteborg, Landvetter och Borås. Då krävs, utöver höghastighetsjärnvägen, två extra vanliga spår till Landvetter flygplats och ett extra vanligt spår mellan Landvetter flygplats och Borås.

Götalandsbanan

Ingen finansiering

Den planerade höghastighetsjärnvägen mellan Göteborg och Borås beräknas kosta 33 miljarder kronor. Trafikverket uppskattar att den nya vanliga järnvägen på sträckan skulle kosta 15 miljarder kronor extra att bygga. I nuläget finns inga beslut om att bygga fler spår än de planerade två höghastighetsspåren.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Götalandsbanan

Mer i ämnet