Emma Schiller och hennes familj blev strandade på Mallorca efter flygförseningen. Foto: Privat/TT

330 resenärer strandade på Mallorca

Uppdaterad
Publicerad

Totalt har över 600 resenärer som skulle resa mellan Landvetter och Mallorca blivit fast på vardera destination. På måndagseftermiddagen hade de varit försenade i över ett dygn.

– Alla var väldigt upprörda, säger Emma Schiller, som sitter fast på Mallorca.

Under söndagskvällen skulle ett flygplan med 330 Göteborgsresenärer lyfta från Palma på Mallorca och flyga tillbaka till Landvetter.

Men när passagerarna stod i kö för att checka in fick de beskedet att flyget var inställt.

– Det blev en väldigt lång väntan. Vi fick bara sitta och vänta och visste ingenting. Alla var upprörda, säger Emma Schiller som var en av resenärerna som ville hem till Västsverige.

Hon och hennes familj har varit på semester på den spanska paradisön och trodde att de skulle flyga hem och börja jobba under måndagen. Så blev det alltså inte.

– Det är tråkigt. För min del funkar det, jag är ung, men det var ju många barnfamiljer och pensionärer och jag tyckte synd om dem, säger Emma.

Ytterligare 330 fast på Landvetter

Flygplanet som skulle tagit dem hem från Mallorca fastnade redan på väg från Landvetter. Och de 330 resenärer som väntade på att få flyga ner till semesterön blev kvar i Sverige.

Totalt har med andra ord 660 resenärer drabbats av föreseningen.

– Vi upptäckte ett tekniskt fel när och det tog tid att åtgärda felet. Vi fick flyga in en del som skulle bytas från Arlanda. Och på det skulle besättningen sin vilotid, förklarar Nikolai Johansen, pressansvarig på resebolaget Tui som arrangerat resan.

Försenad i över ett dygn

Sent under måndagskvällen ska dock flyget få lyfta från Landvetter – 24 timmar försenade. Resenärerna som blev strandade på den spanska paradisön blir då försenade i runt 26 timmar.

Emma Schiller och hennes familj blev anvisade till ett nytt hotell men hon tycker att kommunikationen var dålig från Tui. För henne innebär förseningen att hon missar två arbetsdagar.

– Jag kommer att söka ersättning för de dagarna, absolut, säger hon till SVT Nyheter Väst.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.