En kvinna i Bollebygd hade beställt en bröllopstårta av företaget Din tårta. Men de fick inte vad de beställt. Tårtan var genomfrusen (”i synnerhet det undre lagret”), och smakade citron istället för choklad. Den var dessutom 30 minuter försenad, enligt anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. Paret reklamerade tårtan en vecka efter bröllopet, när de kommit hem från en resa.
”Bara 20 minuter sen”
Företaget Din tårta håller inte med. De svarar till nämnden att tårtan var lätt frusen vid ankomst, eftersom kylarna hålls nollgradiga för att tårtorna ska hålla formen. Smakerna hade gjorts efter kundens önskemål, och leveransen var endast 20 minuter sen menar företaget. Förseningen berodde på att leverantören fått fel adress. Lokalen låg inte vid den angivna gatan, utan vid en fotbollsplan utan gatuadress.
Kvinnan ska få 3500 kronor
Nämnden anser att det är bevisat att tårtan varit felaktig och att kunden har rätt att få tillbaka vad hon har betalat ”eftersom felet var väsentligt”. Kvinnan ska nu få tillbaka 3500 kronor.