Hör Balders förvaltningschef Thomas Emilsson svar på hyresgästernas kritik om de försenade renoveringarna. Foto: SVT

Så svarar Balder på kritiken från hyresgästerna i Bergsjön

Uppdaterad
Publicerad

Fastighetsbolaget Balders renoveringar i Bergsjön tar alldeles för lång tid.

Det menar den lokala hyresgästföreningen och flera hyresgäster som SVT Nyheter Väst har pratat med.

Men Balder anser att de har en bra takt på renoveringarna. 

I klippet svarar Balders förvaltningschef på kritiken från hyresgästerna.

Eftersatt underhåll 

När Balder 2014 tog över fastigheterna med 850 lägenheter i Bergsjön var det ett område med eftersatt underhåll. Sedan dess har närmare 300 lägenheter totalrenoverats och fasadbyten har genomförts, men fortfarande är det många hyresgäster som väntar på att få sina lägenheter renoverade. 

Balders hyreshus i Bergsjö

– Jag tycker att vi har en bra takt på renoveringarna. Vi har försökt lägga en tidsplan som är hållbar både för oss och hyresgästerna som inte ska tvingas behöva bo i en renoveringsmiljö för länge, säger förvaltningschefen Thomas Emilsson.

Satsar på social utveckling

Förutom renoveringar av fasader och fönsterbyten har Balder också satsat på social utveckling i området och genomfört olika typer av aktiviteter för hyresgästerna med syftet att bygga upp tilliten till sina hyresgäster.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Balders hyreshus i Bergsjö

Mer i ämnet