I ett mejl till SVT bemöter Bianca Ingrosso kritiken som riktats mot hennes medverkan i kampanjen. Foto: Lise Åserud/Claudio Bresciani/TT

Bianca Ingrosso om kritiken mot Gina Tricot Forest: ”Litade på överenskommelsen”

Uppdaterad
Publicerad

Bianca Ingrosso bemöter nu kritiken för sin medverkan i Gina Tricots skogskampanj. Influencern litade på att företaget skulle plantera den skog de utlovat, skriver hennes presskontakt i ett mejl till SVT.

Gina Tricot lovade kunderna en helt egen skog fylld med bikupor. I en kampanj anlitade företaget influencern Bianca Ingrosso för att föra ut budskapet.

När SVT granskar kampanjen visar det röra sig om 503 träd på en åker i Danmark och två bikupor som företaget finansierat i två år. Nu anklagas företaget för greenwashing.

Gina Tricot och kampanjen med Bianca Ingrosso

Både Bianca Ingrosso och klädjätten får hård kritik på sociala medier. I kommentarer ifrågasätts influencerns roll i samarbetet.

”Hur kan du ta miljoner i lön för att göra reklam för greenwashing? Förstår inte”, skriver en följare i kommentarsfältet.

”Besvikelsen är total över er greenwashing”

Flera följare uttrycker också stöd till Ingrosso och motsätter sig den hårda kritiken.

”På vilket jäkla sätt är det hennes fel att Gina greenwashade? Och hur fasen skulle hon veta det när hon skrev kontraktet när ingen annan visste det?” skriver en följare.

Även på Gina Tricots Instagramkonto uttrycker flera personer sitt missnöje kring kampanjen.

”Besvikelsen är total över er greenwashing. Lika så ert svar i kvällens Aktuellt. Jag har varit kund hos er i över 20 år och numera handlar min dotter hos er. Men iom detta är förtroendet borta och jag kan inte längre fortsätta vara kund hos er.”

Biancas bemötande

Bianca Ingrosso har avböjt en intervju med SVT och hänvisat frågorna till Gina Tricot. Efter att granskningen publicerats skriver hon via sin presskontakt i ett mejl till SVT att hon litade på att företaget skulle plantera en skog:

”I samarbetet åtog sig Gina Tricot att plantera en skog och placera ut bikupor, något Bianca självklart litade på skulle genomföras enligt överenskommelsen”.

Gina Tricot: ”Tar fullt ansvar”

Under tisdagen publicerade Gina Tricot ett pressmeddelande där de konstaterar att ”Gina Tricot Forest” inte uppfyller kriterierna för att vara en skog:

”Gina Tricot tar fullt ansvar för hur kampanjen kommunicerades och vill även poängtera att den influencer som frontade kampanjen inte bär något ansvar för informationsinnehållet”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gina Tricot och kampanjen med Bianca Ingrosso

Mer i ämnet