Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det där är ett träsk” – se hur kunderna Kajsa och Emma reagerar när de får se bilden från platsen där Gina Tricot har lovat sina kunder en egen skog. Foto: Amanda Johnsson/SVT

Kundernas besvikelse på Gina Tricot efter löftet om skogen: ”Varför ska man ljuga?”

Publicerad

De minns kampanjen med Bianca Ingrosso och satsningen på ”Gina Tricot Forest”. 17-åringarna Kajsa Hedström och Emma Henriksson gillade vad de såg.

– Man vill köpa kläder från ett företag som gör bra saker, säger Kajsa Hedström.

På gågatan i Göteborg lockar skyltfönster med nya kläder för sommaren. Ena butiken tillhör Gina Tricot och där byter personalen skyltdockor precis när Kajsa Hedström och Emma Henriksson kommer gående på skolrasten.

– Jag minns att jag tyckte att det var bra med en egen skog. Hur Bianca Ingrosso berättade om den. Man gillar henne och hon är en förebild, säger Emma Henriksson.

Gina Tricot och kampanjen med Bianca Ingrosso

Även för er?

– Ja, det är hon verkligen. Hon passar i allt, säger Kajsa Hedström.

Känner sig vilseledda och arga

När de får se hur liten andel av den nyplanterade skogen i danska Kalundborg som Gina Tricot betalat för och att det inte är en egen skog känner de sig vilseledda.

– Det var inte snyggt, säger Kajsa Hedström.

Samtidigt går Mina Lindholm ut från Gina Tricots butik mitt emot. Hon får se samma andel av skogen och blir arg.

– Jag tycker det är fult och vidrigt. Förstår inte varför man ska ljuga om detta, säger Mina Lindholm.

”Inte det man föreställde sig”

Så känner även 17-åringarna Molly Strand och Amanda Nyman och de efterlyser mer transparens och ärlighet.

– Det som är sant är att det är en väldigt liten andel av en skog. Gina Tricot skulle varit mer tydliga och till exempel visat bilder så att man hade förstått, säger Molly Strand.

Blir du besviken?

– Det var inte det man föreställde sig, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gina Tricot och kampanjen med Bianca Ingrosso

Mer i ämnet