Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Motsvarar lite mer en större villatomt” – se professorn Matts Lindbladh förklara varför man inte kan kalla ”Gina Tricot Forest” för en skog. Foto: SVT

Skogsprofessorn om Gina Tricots satsning på egen skog: Bluff – luktar greenwashing

Publicerad

Kampanjen lovar en helt egen skog och minskade koldioxidutsläpp. Men i verkligheten består ”Gina Tricot Forest” av 503 trädplantor på en åker i Danmark – så få träd att ytan de täcker inte ens räknas som en riktig skog.

– Det här luktar greenwashing, säger Matts Lindbladh, professor i skogsekologi vid Sveriges lantbruksuniversitet.

Nyplanterade plantor på en åkermark i Kalundborg i Danmark. Där finns det som Gina Tricot kallar sin satsning på biologisk mångfald.

Professor emeritus Matts Lindbladh har forskat på naturvårdsbiologi och skogshistoria i 30 år och tycker att själva grundidén om att företag investerar i träd är bra.

Gina Tricot och kampanjen med Bianca Ingrosso

– Men av ett företag som är så stort som Gina Tricot kan man förvänta sig betydligt mer än att köpa en så här liten andel och så få träd, säger Matts Lindbladh.

Därför kan ”Gina Tricot Forest” inte kallas för skog

Enligt FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation definieras en skog som en yta större än 0,5 hektar – men Ginas 503 träd i Danmark motsvarar endast en tredjedel av den ytan.

– Därför går det inte att kalla det här för en skog. Definitionen är vedertagen och används över hela världen, säger Matts Lindbladh.

Kan man till och med kalla det för en bluff?

– Ja, det skulle jag nog kunna påstå att det här är.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Starta klippet för att se hur Gina Tricot svarar om utlovade skogen i Danmark, samarbetet med Bianca Ingrosso och satsningen som kunderna var med och betalade för. Foto: Amanda Johnsson/SVT

Vad är greenwashing?

Greenwashing är ett begrepp som kan innefatta många olika saker. Att framställa en produkt som mer hållbar än vad den i själva verket är, genom vilseledande marknadsföring, kallas för greenwashing.

Det kan också innebära att företag genom att belysa enskilda miljövänliga insatser försöker få sina produkter att framstå som bättre ur miljösynpunkt än vad de egentligen är.

Källa: Konsumentverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gina Tricot och kampanjen med Bianca Ingrosso

Mer i ämnet