Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet visar Kristoffer Sparre, chef för natur- och näringslivsutveckling på Ecotree, upp planteringen i Danmark. Foto: SVT

Skogsföretaget Ecotree om Gina Tricot Forest: ”Skulle inte kalla det greenwashing”

Uppdaterad
Publicerad

Det är skogsföretaget Ecotree som har planterat träden på den plantage i Danmark som Gina Tricot kallar för sin helt egna skog.

– Jag vet inte om jag skulle kalla det för skog, men jag är bara glad att de hjälpte till att plantera i det här området, säger Kristoffer Sparre på Ecotree.

Det gröna startupföretagets affärsidé är att plantera träd för den biologiska mångfalden och för att göra en insats mot klimatförändringar.

Privatpersoner och företag kan köpa allt från ett enstaka träd till tusentals som Ecotree sedan planterar.

Gina Tricot och kampanjen med Bianca Ingrosso

– I Danmark har vi inte skogar som ni i Sverige. Varje träd gör skillnad, säger Kristoffer Sparre, chef för natur- och näringslivsutveckling på Ecotree.

”Fokusera på miljöinsatsen”

SVT Nyheter Västs granskning visar att ”Gina Tricot Forest” inte är en helt egen skog som klädföretaget Gina Tricot påstår i sin kampanj. Skogsplanteringen på 17 600 träd ägs av 150 privatpersoner och mer än 20 företag. Och Gina Tricot har köpt en mindre del: 503 träd.

– Det är absolut viktigt att vara transparent. Men man måste också fokusera på miljöinsatsen och vad man bidrar till oavsett antalet träd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Gina Tricot och kampanjen med Bianca Ingrosso

Mer i ämnet