Det var i augusti 2018 som reglerna för kamerabevakning ändrades, på grund av EU:s nya dataskyddsförordning. I augusti samma år blev det ytterligare förändringar då den nya kamerabevakningslagen började gälla.
Det var då som Datainspektionen tog över tillståndsansvaret från landets 21 länsstyrelser. Något som lett till stora problem med ett helt års väntetid för den som skickar in en ansökan.
– Det är naturligtvis inte bra att väntetiden är så lång. Men man får ha viss förståelse för att vi tog över det här från 21 länsstyrelser 2018, säger Nils Henckel, jurist Datainspektionen.
500 ansökningar
Det är många av de drygt 500 ansökningarna som hör till Västsverige. Förutom SJ Götalandståg så har bland annat Uddevalla kommun, Skara kommun och Sahlgrenska universitetssjukhuset väntat omkring ett år på besked om de får sätta upp kameror eller inte.
– Det är klart att jag vill att det ska gå fortare för det är ett verktyg so
m vi vill använda oss av för att det ska vara tryggt att åka kollektivt, säger Helena Isaksson, affärschef på SJ Götalandståg.
”Tuffare attityd i samhället”
Sahlgrenska universitetssjukhuset har just nu tre ansökningar inne. En av ansökningarna skickade säkerhetschefen Peter Alverman in redan 2018, så den har fortfarande inte behandlats. Och han är orolig för vad det kan leda till om inte kamerorna kommer på plats.
– Det har blivit en tuffare attityd i samhället och det samlas ofta större grupperingar som kan ställa till det i våra huvudentréer till exempel. Då behöver vi snabbt få reda på det så att vi kan skicka dit bevakningspersonal eller polis, säger Peter Alverman, säkerhetschef på Sahlgrenska.
Nu har fler personer anställts enligt Datainspektionen och deras mål är att komma ner till en väntetid på tre månader.
Vad var det som gick fel?
– Möjligtvis kan man kritisera att vi inte fick de pengar som vi äskat för att kunna utföra det uppdrag som vi ålades att göra, säger Nils Henckel.