Distansundervisning är en stor utmaning för gymnasieelever som är i behov av anpassat stöd. Foto: SVT

Meshal orolig över sina slutbetyg: ”Får inte samma stöd”

Publicerad

Distansundervisning innebär en stor utmaning för gymnasieelever med behov av anpassat stöd. Meshal Nasser, som har dyslexi och nu går sitt sista år på Angeredsgymnasiet, är orolig över sina slutbetyg.

– Det är svårt för mig att fokusera. Jag är orolig över min examen, säger han.

Elever som är i behov av anpassat stöd i undervisningen är bland annat elever med olika former av funktionsnedsättningar samt elever som nyligen kommit till Sverige och har bristande språkkunskaper. Patrick Gladh, rektor på Angeredsgymnasiet, uppskattar att ungefär en tredjedel av eleverna på skolan är i behov av anpassat stöd.

– Det är en jätteutmaning och jag skulle säga att det är ett problem om vi ser på eleverna som en homogen massa. Vi löser det individuellt för varje enskild elev och jobbar mycket med telefon och dator, säger han.

Coronaviruset i Västsverige

Många vittnar om svårigheterna

SVT har pratat med flera föräldrar, elever och lärare i Västra Götaland och flera vittnar om att distansundervisning medför stora svårigheter för de elever som är i behov av anpassat stöd i undervisningen. En mamma berättar att hon tvingas stanna hemma med sin son som har dyslexi och ADHD.

– Han hade inte klarat det utan min hjälp. Det är jättetufft, säger hon.

Och en specialpedagog menar att distansen gör det är svårt att få eleverna motvierade.

”Får inte samma stöd”

Meshal Nasser, som har dyslexi och ska ta sin studentexamen från Angeredsgymnasiet till sommaren, har stora problem med att klara undervisningen på distans. Han tror att han som dyslektiker har svårare att fokusera och förstå uppgifterna när lärarna inte är lika nära till hands.

– I skolan kan jag visa saker jag gör muntligt framför lärarna. Det fungerar inte lika bra nu. Jag måste skriva mer och får inte samma stöd, säger han men påpekar samtidigt att han tycker lärarna gör ett bra jobb sett till omständigheterna.

Oro inför framtiden

I framtiden vill Meshal studera på universitetet och han säger att han även i normala fall tvingas anstränga sig mycket för att få godkända betyg. Distansundervisningen gör det svårare och han är nu orolig över att inte gå ut gymnasiet med fullständiga betyg.

– Jag är orolig över min examen och hur det ska gå i framtiden. Flera av mina vänner känner samma sak, säger han.

Distansundervisningen leder enligt Meshal inte bara till att undervisningen fungerar sämre, utan även till att hans rutiner och sociala samvaro blir lidande.

– För mig är rutiner viktigt. Att stiga upp klockan sju på morgonen och gå till skolan varje dag. Det är inte samma sak nu och jag träffar inte mina vänner lika ofta. Det är väldigt tråkigt.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronaviruset i Västsverige

Mer i ämnet