– Det är inte distansundervisning i sig som är problemet, utan effekterna av den, säger Ingrid Henning Loeb, docent i pedagogik vid Göteborgs universitet.
Hon är en av forskarna bakom den nya studien ”Online-and-alone (och ofta i sängen) – Elevers berättelser om gymnasietidens sista månader våren 2020”. Här framgår tydligt att många elever tycker att det är jobbigt att studera hemifrån.
Elevernas värld
Visst finns det några få som faktiskt tycker det är bekvämt att slippa åka till skolan, men de är undantagen som bekräftar regeln.
– Skolan är elevernas värld. Man kanske inte umgås med alla kompisar där på fritiden, men det är en plats där du känner många och där du är en del av ett sammanhang, säger Ingrid Henning Loeb.
När det sammanhanget blir kraftigt beskuret och man ska sitta ensam på sin kammare och studera blir det svårt.
– För själva lärandet är den sociala dimensionen också jätteviktig. Man pushar varandra, har diskussionsfrågor och håller på med workshops – det är en massa som man inte kan göra på egen hand.
Tappar motivationen
Dessutom har långtifrån alla elever optimala förutsättningar för att studera hemifrån.
– Många tappar motivationen och börjar oroa sig för framtiden: ”Hur ska det gå med betygen, jag kan inte prestera i alla inlämningsuppgifter på samma sätt som i skolan...”, säger Ingrid Henning Loeb.
Så vad är lösningen?
– På skolnivå är det viktigaste att man tänker på den sociala dimensionen och allt arbete man hela tiden måste göra för dessa elever.
Från och med måndag blir det åter distansundervisning för alla gymnasieelever. Här kan du se vad några elever i Västsverige och Halland tänker om det: Eleverna om distansbeskedet: ”Man känner sig väldigt ensam” och Gymnasieeleverna om distansundervisning: ”Det är väldigt tråkigt”.