Stein Kleiven, Trafikverkets projektchef för Marieholmstunneln laddar för öppningen av tunneln som kostat över tre miljarder. Foto: SVT

Efter sju år: Nu öppnar Marieholmstunneln

Uppdaterad
Publicerad

På onsdagen invigs Marieholmstunneln – ett projekt som pågått i sju år med 500 anställda av Trafikverket. Den nya tunneln kommer att avlasta Tingstadstunneln där 120 000 fordon passerar varje dygn. Nu kommer drygt 50 000 att välja Marieholmstunneln istället.

Normalt sett hade en tunnelöppning dragit till sig stor uppmärksamhet med möjlighet för allmänheten att gå, springa eller kanske cykla i tunneln, som faktiskt är större än grannen Tingstadstunneln bara 600 meter bort.

– Tyvärr kan vi på grund av corona inte ha någon öppen tunnel för allmänheten, säger Stein Kleiven, Trafikverkets projektchef för Marieholmsförbindelsen.

Stor betydelse för Göteborg och Västsverige

– När vi nu öppnar tunneln hoppas jag att det kan bli en ögonöppnare för vad tunneln kan betyda för Västsverige och Göteborg, säger Stein Kleiven.

Med bygget av den nya Hisingsbron och Västlänken så har Marieholmstunneln kanske hamnat lite i skymundan, men den kommer att fylla en viktig funktion när den avlastar Tingstadstunneln med en tredjedel, kanske uppemot hälften av trafiken. Och för den som ska åka i öst-västlig riktning igenom Göteborg kommer Marieholmstunneln att bli ett naturligt vägval.

Leran – en svår utmaning

Arbetet som pågått i sju år, har varit tekniskt utmanade på grund av den vanligt förekommande leran. Mängder av den varan på älvbotten har transporterats bort för att bli utfyllnad på andra ställen i Göteborg. Tunneln består av tre gigantiska betongelement som fick sänkas ned, och sättas samman till en tunnel.

Och på grund av att det är så mycket luft i tunneln, har det även krävts åtgärder för att den inte ska flyta upp igen. Sand och sten finns på sidorna samt även taket för skydda tunneln och hålla den nere.

I klippet ovan kan du följa med ner i tunneln.

Marieholmstunneln

  • Tunneln byggs som en sänktunnel under Göta Älv, cirka 600 meter norr om Tingstadstunneln.
  • Består av tre sammanfogade delar (döpta till Göta, Tina och Marie)
  • Väger 250 000 ton (lika mycket som 1 000 blåvalar) 
  • Blir ca 500 meter lång
  • Har sex filer, tre i vardera riktning
  • Kommer ha en hastighet på 70 kilometer i timmen genom tunneln

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.