Elbilar ger nya säkerhetsrisker för bilmekaniker: ”Det är läskigare”

Uppdaterad
Publicerad

I Sverige har antalet elbilar ökat explosionsartat det senaste året. Något som ställer nya krav på mekanikerna, som nu måste lära sig helt nya sätt att arbeta med bilarna.

– Den största skillnaden skulle jag säga är faran med elbil. Det är högvolt vi jobbar med, säger Stefan Andersson, operativ chef på Promeister.

Hör i klippet ovan om bilmekanikernas nya risker

Jämfört med för ett år sedan finns det i dag nästan dubbelt så många renodlade elbilar i Sverige, enligt Transportstyrelsens siffror.

elbil

År 2021 registrerades 60 638 nya elbilar, men räknar man dessutom in alla laddbara varianter så registrerades det över 130 000 nya elfordon i Sverige i fjol.

Yrken förändras

Med det stigande intresset för att köra laddbara fordon, förändras också arbetet för de yrken som finns kopplat till fordonsbranschen. Ett sådant yrke är bilmekanikernas, som nu alltså måste lära sig hur en helt ny generations bilar fungerar.

Ett yrke som kan komma att gå i från att vara förknippat med oljiga och svarta händer med fläckar på tröjan, till gummihandskar och plastvisir som ska ge större skydd mot stötar.

Just nu utbildas bilmekaniker rut om i landet, bland annat i Mölndal.

– Det är läskigare, allt över 12 volt är läskigt, säger Daniel Bäckman, bilmekaniker som nu utbildas i den nya tekniken.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

elbil

Mer i ämnet