• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Strömstad i Strömstads kommun, Västra Götalands län. Det brinner i en lagerlokal med kraftig rökutveckling till följd, Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Väst.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Cecilia Warnholtz, ordf Sveriges lärare i Göteborg, tycker pressen på lärare att höja betygen är oroväckande. Foto: SVT

Facket: Pressen på lärare att sätta höga betyg ökar

Uppdaterad
Publicerad

Lärarnas fackförbund märker att det finns en press på lärare från föräldrar, elever och i vissa fall rektorer att höja betygen.

– Vi har under ett antal år sett att den pressen ökar, säger Cecilia Warnholtz, ordförande för Sveriges lärare i Göteborg.

Betygssnittet på en skola är ett konkurrensmedel, eftersom elever gärna söker till en skola med höga betyg. Och elever vill gärna få höga gymnasiebetyg, för att kunna söka sig vidare till attraktiva högskoleutbildningar.

– Elever och föräldrar ifrågasätter varför de fått det ena eller andra betyget. Vi ser också att pressen kan komma från rektorer. Man vill att det ska komma elever till skolan och då vill man inte ha ryktet att ”det är den skolan där alla F:ar” (får underkänt, reds anm), säger Cecilia Warnholtz.

Hon berättar också att betygen kan vara en faktor när lärarens lön ska sättas.

– Man har en rädsla, vad händer om jag står upp för mig själv här och säger att jag har på fötterna för att inte höja eleven? Då kan man oroa sig, hur blir min lön? Ser rektorn det här som en del i min prestation? säger hon.

I klippet ovan hör du mer om fackets bild av situationen och rektorn på Fridagymnasiet berättar hur han tänker kring betygen som konkurrensmedel.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.