Kampanjen innebär att alla som köper en familjehemspizza får med sig en broschyr med information om vad det innebär att vara familjehem.
– Vi vill väcka ett intresse hos kommuninvånarna och tyckte att det här var ett annorlunda och fyndigt sätt. Det är ju viktigt att göra detta så att barn och ungdomar ska kunna få växa upp tryggt och bra, säger Marie Krusebrant, familjehemssekreterare på Ulricehamns kommun till SVT Nyheter Väst.
Alla pizzerior är med
Alla pizzerior i kommunen var väldigt positiva till idén och är med i kampanjen. Förutom broschyren som man får med sig vid köp av en familjehemspizza ska det också finnas informationstavlor på pizzeriorna.
När folk ringer och beställer en familjepizza ska pizzeriorna dessutom svara att familjehemspizza är det korrekta namnet.
– Vi har ett ständigt behov av fler familjehem. Vi hoppas att vi får gensvar och även ifall man kanske inte är redo för att bli familjehem just nu så kanske vi i alla fall väcker ett intresse, säger Marie Krusebrant.