Arbetsgruppen. Foto: Ung Handlingskraft

Feriearbetarna vill skapa plats för unga i näringslivet

Uppdaterad
Publicerad

Ungdomar har ett unikt perspektiv på politik och samhällsfrågor, men det utnyttjas inte. En stor förlust, menar feriearbetarna från Göteborg som vill ändra på det.

Att skapa en plats för ungt perspektiv i svenskt näringsliv. Det är vad Simon Rohman och ytterligare sju ungdomar från Hisingen har i uppdrag att göra under sin feriearbete.

– Vår slogan är: Vi är framtiden. Vi vill bevisa att vi är det oavsett folk vill eller inte. Och kommer vi in i en tidig ålder så kan det bli en ännu bättre framtid, säger Simon Rohman.

Erfarenheten de har är att man som ung många gånger blir diskvalificerad från att ingå i olika samtal där man skulle kunna ha något att tillföra.

Vill motbevisa fördomar

Som ett exempel ger han en upplevelse som en person han mött varit med om. Hon var inbjuden till en workshop som handlade om just ungt inflytande och som 35-åring var hon den yngsta där. När du är ung ”på riktigt” blir du inte insläppt.

– Som ung möter man många olika fördomar. Att vi är lata och omotiverade på jobbet, men vi är inte det, säger Simon Rohman.

Metoden som de valt för att få fram sitt budskap är dels att skriva en debattartikel med också en film där de intervjuat olika representanter från näringslivet.

Positiv respons

Simon Rohman upplever att de personer han har mött under inspelningarna gärna ville se mer delaktiga ungdomar. En möjlighet som de intervjuade lyfte fram var att skapa fler anställningar som lämpar sig för yngre personer. En annan var att dra erfarenhet av den kompetens som unga har av sociala medier, till exempel när det kommer till marknadsföring.

Den stora vinsten tror feriejobbarna skulle komma om generationer skulle kunna arbeta mer tillsammans, utan att någon exkluderas.

– Det handlar inte bara om att skapa jobb för unga, det handlar om att komma in i samhället, säger Simon Rohman.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.