Foto: Privat

Lena, 57, dödförklarades av elbolaget: ”Blev iskall i kroppen”

Uppdaterad
Publicerad

Lena Essen från Borås är sedan flera år drabbad av ME, en kronisk multisystemsjukdom som i dagsläget saknar bot. När hon fick ett brev till ”Lena Essens dödsbo” från elbolaget Göta Energi, blev det en chock för henne.

– Håren ställde sig upp på mina armar när jag läste brevet, säger Lena Essen.

Kanske hade hon reagerat annorlunda om det inte vore för att hon är sjuk, berättar hon.

– Det blev för mycket. Hur kan man skicka ut ett sådant besked utan att kolla?

Enligt energibolaget Göta Energi ”dog” Lena den 23 maj, men varifrån den informationen kommer kan de inte svara på, uppger Borås Tidning som var först med nyheten.

Och det finns bara en Lena Essen i hela Sverige så någon sammanblandning kan det inte vara ifråga om. Men faktum är att ett brev till ett dödsbo som inte finns, skickades ut.

Lena: ”Nonchalant bemött”

– De har visserligen bett om ursäkt och chefen som så småningom tog hand om mitt ärende var både proffsig och tillmötesgående. Men jag blev nonchalant bemött när jag påtalade felet första gången, att jag var vid liv fortfarande. Och jag vill verkligen försäkra mig om att ett sådan här allvarligt fel inte kan hända igen. Det får inte hända för någon, säger hon.

Elbolaget Göta Energi beklagar det inträffade.

– Till att börja med är det självklart jättetråkigt att det här har hänt, och något vi direkt har agerat på. Vi har varit i kontakt med Lena både för att beklaga det som inträffade och för att följa upp om det finns något vi kan göra för att underlätta situationen, skriver Karin Källmark, presskontakt på Göta Energi, i mejl till SVT Nyheter Väst.

”Följer standardrutiner”

Hur kunde det här inträffa?

– Vi följer de standardrutiner som anges i Elmarknadshandboken för informationsutbyte. Meddelande om dödsbo skickas från nätbolag och i detta fallet var det ett ofullständigt meddelande vi mottog, men som i systemet hanterades enligt vanliga rutiner, skriver Karin Källmark. 

Vad gör ni för att det här inte ska kunna hända igen?

– Vi kommer att införa en varning vid just den här kombinationen av ofullständig information som stoppar den automatiserade processen. Förutom att vi ser över den tekniska utvecklingen har vi redan idag lagt till en manuell extra kontroll för den här typen av kunddata, skriver Lena Källmark på Göta Energi.

Lena Essen har bytt elbolag efter händelsen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.