Anna Johansson (S), infrastrukturminister, tar problemet med ökade antal bilmålvakter på allvar och är beredda på att se över lagstiftningen. Foto: SVT/TT

För att få bort bilmålvakter önskas lagändring

Uppdaterad
Publicerad

Begränsa antalet bilar som en bilmålvakt kan äga. Det önskar kommunen, polisen och kronofogdemyndigheten. En lagändring som regeringen nu är beredd att titta på.

Trots en ny lagstiftning som kom 2014 så ökar antalet bilmålvakter och antalet bilar de har registrerade på sig. Sedan lagen kom har det på tre år ökat från 47 000 till 57 000 bilar i hela landet. I Göteborg har det gått från runt 10 000 till 12 000 registrerade bilmålvaktsbilar.

– Det här är ett stort problem. Dels därför att det är stora pengar som inte kommer in till statskassan och där människor sätter i system att inte betala det som alla andra får betala, parkeringsböter och trängselskattsavgifter och vad det är för någonting, säger Anna Johansson (S), infrastrukturminister.

Bilmålvakter

Med anledning av ökningen, och trots att den nya lagstiftningen inte är fullt utvärderad, så uppmanade riksdagen tidigare i år regeringen att se över möjligheten att skärpa lagstiftningen mot bilmålvakter.

– Så det är något vi tar på stort allvar, säger Anna Johansson.

Alla önskar samma sak

Det innebär att det inom regeringskansliet nu pågår ett arbete med att inventera behovet av ytterligare åtgärder. Och det finns en sak som många aktörer som jobbar med problematiken är rörande överens om.

– Det jag skulle önska är att det skulle finnas en spärr på hur många fordon man kan äga när man har fordonsrelaterade skulder, säger Carina Abrahamsson, chef för Parkeringsenheten på Trafikkontoret i Göteborg.

Vid Kronofogdemyndigheten i Göteborg tycker man att Transportstyrelsen borde börja begränsa antalet bilar som var och en får ha registrerade på sig.

– Det är där man måste börja, säger Giovanni Cavaretta, kronokommisarie vid Kronofogdemyndigheten.

Även polisen i Göteborg är inne på samma linje.

– Man kan ställa sig frågan om man skall kunna äga flera tusen bilar som privatperson. Det kanske skall finnas en gräns, säger Jonas Bertram kommissarie vid polisen i Storgöteborg.

Resonemang i repris – kanske nytt svar

Resonemanget är inte nytt. Många har länge ansett att man bara skall få äga fem bilar om man har fordonsrelaterade skulder, sedan måste man söka dispens hos Transportstyrelsen.

Men under utredningsarbetet med den nya lagen, som kom 2014, så ansåg utredarna att detta inte var en bra idé. Om man skulle göra det svårare att göra bilaffärer så skulle det skapar problem för det laglydiga flertalet, menade utredarna.

– Ja, det är vederbörandes synvinkel. Jag håller inte med riktigt, utan ibland så får man som medborgare ha det lite mer besvärligt för att man vet att då har samhället möjlighet att jobba mot de som inte gör rätt för sig, säger Giovanni Cavaretta, vid Kronofogdemyndigheten.

Infrastrukturministern säger att det finns juridiska komplikationer som man behöver titta extra på för att eventuellt kunna göra denna förändring.

Men är det inte en ganska enkel och rimlig korrigering av lagstiftningen?

– Vi är naturligtvis beredda att titta även på den frågan och se om det finns möjligheter att lösa det, säger Anna Johansson (S), infrastrukturminister.

Har du drabbats av bilmålvakter? Bidra till vår serie om målvaktsbilar – mejla tips till reporter Lars Wiklund.

Imorgon berättar vi om det okända kryphålet i laget som bilmålvakterna utnyttjar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bilmålvakter

Mer i ämnet