Senast 2017 ska förhandlarna presentera en slutrapport för regeringen om vart stationerna längs höghastighetsbanan ska ligga. Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Förhandlarna svarar på Boråskritiken

Uppdaterad
Publicerad

Nu svarar förhandlarna på kritiken från Boråspolitikerna och öppnar för att läget kan påverkas om Borås är beredd att betala för det.

Sverigeförhandlingen har tidigare gett Borås ett bud som innebär en dragning med ett bispår genom stora delar av centrala Borås. Ett bud som politikerna är kritiska till då de menar att staden skulle delas upp och centrala byggnader riskerar att rivas.

Nu svarar förhandlingspersonen Catharina Håkansson Boman på Sverigeförhandlingen på kritiken från Borås.

Hur ser ni på kritiken från Borås angående ert bud?
– Vi har helt klart förståelse för kommunens synpunkter. Vår förhoppning är att vi i samtal ska komma fram till en lösning som är bra både för Borås och staten.

Enligt politikerna riskerar dragningen att dela Borås och att viktiga byggnader rivs. Hur ser ni på det?
– Vi har egentligen inte pekat ut någon viss korridor utan vi ser framför oss att vi ska ha en diskussion om det med Borås.

Kände ni till Borås oro när ni lade fram ert bud?
– Vi har ju ett nära samarbete med Trafikverket, men vi har inte känt till den starka reaktionen som Borås har visat.

Hur mycket är det en penningfråga vilket stationsläge det slutligen blir i Borås?
– Vissa stationslägen är dyrare än andra så att det blir en fråga som vi har med i förhandlingen.

Om kommunen är beredd att betala mer kan kommunen då få det dyrare alternativet som de vill ha, alltså en station under jord?
– Det beror naturligtvis på vad den kostnaden blir. Men det är klart att om kommunen är beredd att betala för en dyrare lösning så ju det möjligt.

Hur går ni vidare nu?
– Vi har bett kommunen att återkomma om 3-4 veckor med sina synpunkter till oss. Nu är det upp till Borås när de vill träffa oss och sätta sig vid förhandlingsbordet nästa gång.

Sverigeförhandlingens uppdrag från regeringen är att ta fram förslag för finansiering av höghastighetsjärnvägen och föreslå i vilken ordning den ska byggas. De ska också hitta lösningar för spår och stationer och förhandla fram en medfinansiering.

Sverigeförhandlingen ska även öka kollektivtrafiken och öka bostadsbyggandet med 100.000 nya bostäder.

Uppgiften är att hitta kommuner som gynnas mest av att tågen stannar där.

Den förste februari presenterade Sverigeförhandlingen vilken sträckning och vilka stationer de tänker börja förhandla om. Kommuner kommer att få ett första bud om bland annat bostadsåtagande och medfinansiering.

Senast den sista december 2017 ska förhandlarna presentera en slutrapport för regeringen. Därefter blir järnvägen en fråga för regering och riksdag.

Källa: Sverigeförhandlingen

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Götalandsbanan

Mer i ämnet