– Vår bedömning är att det räcker med en två plus ett väg, säger Håkan Wennerström regionchef på Trafikverket till SVT Västnytt.
När Trafikverket utrett de 17 dödsolyckor som inträffat på E20 under de senaste tio åren har man kommit fram till att 13 av dem kunde ha undvikits om det funnits mitträcke.
Sju nya etapper
I planen för E20 som presenterades på fredagen ingår tre nya etapper utöver de fyra man redan fattat beslut om. Det handlar om sträckan förbi Vårgårda, den mellan Vårgårda och Vara, och den mellan Götene och Mariestad. Även om det inte blir en utbyggnad till motorväg kan man konstatera att E20 totalt får sju nya etapper med mötesfri väg inom 12 år.
Förslaget kritiseras
Motormännen kritiserar att inte hela E 20 prioriteras och görs till en säker väg.”Fram till 2020 väntas ytterligare mellan 25 till 30 personer omkomma och över 100 skadas svårt på E 20 genom Skaraborg om inte hela vägen mötessepareras”, skriver Jon Stenbeck, informationschef på Motormännen, i ett pressmeddelande.
Pengar till höghastighetsjärnväg
Tågpendlarna i Västra Götaland får också sitt i dagens förslag. Drygt tre miljarder läggs på att rusta upp Västra stambanan. En stor peng går också till att förbättra Olskroken vid Göteborgs central, som betecknas som en spindel i det västsvenska järnvägsnätet.
Redan i höstas ryktades det om planer på en höghastighetsjärnväg mellan Göteborg och Borås. De planerna realiseras nu i och med dagens förslag, även om den första prognosen att bli klar 2024 inte verkar hålla.