Stallbacka vs Torslanda – vem vinner? Foto: TT

”Kampen mellan Volvos Torslanda och Saabs Stallbacka ännu vid liv”

Publicerad
Krönika ·

En lång väntan på ett förbud mot utsläpp från bilar i någon kinesisk stad, det är Nevs affärsidé. En riskfylld spekulation som kostat miljarder kronor, men som kanske varit värt det.

Hans-Åke Mossberg

Reporter

Det är något med bilfabriken på Stallbacka och ensamma starka män som vill bli bilbyggare.

Kai Johan Jiang är ju inte ensam, det minns vi.

Det är något med bilfabriken på Stallbacka som gör att den vägrar dö. Inte kan det ha varit en slump att den sista Saab-prototypen och den plattform som Nevs nya elbil ska byggas runt kallas phoenix: sinnebild av odödligheten.

2012 tog Kai Johan Jiang över Saab Automobiles konkursbo, affärsidén var att tillverka och utveckla elbilar. Någon enstaka prototyp har man lyckats få fram, styckpriset har varit högt. 2017 gick Nevs med nära en miljard i förlust. Inte så märkligt när man i Trollhättan har 700 anställda och nästan inga intäkter.

Vem är då Nevs ”räddare”, Evergrande?

En granskning SvD gjort visar på Evergrandes enorma skulder och flera abrupt avbrutna investeringar i andra bolag. Men ett trumfkort har man, en av Kinas största bilåterförsäljare, Xinjang Guanghui Investment. Nyss inhandlat för 1,9 miljarder dollar. Kanske är det kinesiska fastighetsbolagets bilsatsning genomtänkt ändå.

Inlevelsefullt berättade Kai Johan Jiang på en pressträff under fredagen om hur desperat det ekonomiska läget varit för Nevs. Hur han på kinesiskt vis försökt talat med träden för att få ro och kloka råd. Efter flera misslyckade försök att hitta en partner dök så Evergrande upp, en ny fenix när den gamla dött.

Planen är nu biltillverkning i de två fabrikerna i Kina, men biltillverkning i Trollhättan ingår i också i denna affärsplan. Nu är det är ju inte bara i Kina miljön och storstadborna går och väntar på ett förbud för diesel- och bensinbilar. I den nytillträdda svenska regeringens fyrpartiöverenskommelse ingår ett förslag om att förbjuda försäljning av bensin- och dieselbilar i Sverige till 2030.

Oväntat ser den match vi för länge sedan trodde var avgjord med en storsmocka i början av 2000-talet, att ännu vara vid liv. Jag tänker på kampen mellan Volvos Torslanda och Saabs Stallbacka. Kämpen Stallbacka har överraskande börjat röra på sig och sekonderna att åter äntrat ringen.

Inom möjligheternas ram ligger nu, om än långt i fjärran, en seger för Stallbacka – på teknisk knockout.

Det här är en krönika

Reflektionerna är skribentens egna. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.