Hör skyddsombuden Mohamed Ben Maaouia och Nazif Gashi samt Robin Gillberg, affärschef vid Nobina, i klippet ovan.
Enligt kollektivavtalet får man som bussförare jobba i max 13 timmar per dag. Ett så kallat ramavtal, där man enligt facket brukar dela upp arbetet i olika turer och tar ledigt mellan körningarna.
Men nu har nya schemaändringar av bussbolaget Nobina gjort att förarna kan behöva köra mer än elva timmar under ett av sina trettontimmarspass, något som Borås Tidning var först med att berätta om.
Skyddsombuden för Kommunal har reagerat och lämnat in en anmälan till arbetsmiljöverket.
– Ju längre du sitter och kör, desto tröttare i hjärnan blir du, säger Nazif Gashi, som är ett av skyddsombuden.
Fört dialog med facket
Bussföretaget Nobina menar å andra sidan att kollektivavtalet följs och att man fört en dialog med både facket och arbetsmiljöverket innan man beslutade om schemaändringarna.
– Jag är väldigt förvånad över att det blev en anmälan till arbetsmiljöverket, men vi tar det här på allvar, säger Robin Gillberg, affärschef vid Nobina.