Följ med till den tyska Västlänken! Foto: SVT

Leipzig byggde Tysklands egen västlänk

Uppdaterad
Publicerad

Det tog fyra år längre tid än planerat och priset steg med nästan 60 procent. Samtidigt beskrivs tågtunneln i Leipzig som en av de viktigaste knutpunkterna i Tyskland. SVT Nyheter Väst besökte staden som redan byggt färdigt något som kan liknas vid en västlänk.

Bertram Kipping går precis av tåget på Markt-stationen i centrala Leipzig. Han pendlar dagligen till den närliggande orten Halle, en sträcka som med tåget tar ungefär en halvtimme.

– Jag är så glad att tunneln finns. Vi har väntat länge på den, säger han.

Hundra år gamla planer

Leipzig ligger i östra Tyskland, i förbundslandet Sachsen. Staden har nästan 600 000 invånare, ett av landets äldsta universitet och en lång handelstradition. Redan i början av 1900-talet fanns planer på att bygga en järnvägstunnel under staden, men två världskrig och en sovjetisk ockupation kom emellan.

2003 togs till slut det första spadtaget. 15 år senare stannar tågen med några minuters mellanrum på tre nya underjordiska stationer i centrala stan. Den så kallade City-Tunnel Leipzig har blivit del av många människors vardag.

– Jag tror att tunneln blev ganska dyr, men för oss pendlare är den verkligen fantastiskt bra, säger Bertram Kipping. 

Kostnaderna steg med 60 procent

Den främsta kritiken mot City-Tunnel Leipzig handlar just om priset. Från den första beräkningen, 585 miljoner euro, steg priset för att till slut landa på 935 miljoner.

– I början är man alltid optimistisk, säger Isabel Siebert, som är presstalesperson på myndigheten för trafikfrågor i Sachsen.

Isabel Siebert, är presstalesperson på myndigheten för trafikfrågor i Sachsen. Foto: SVT

Hon säger att det alltid är svårt att uppskatta exakt hur mycket ett infrastrukturprojekt kommer att kosta. Viktigast är att vara ärlig mot allmänheten om hur priset utvecklas.

– Det är en av sakerna vi lärt oss, att man behöver vara öppen och ärlig om kostnaderna stiger och projektet drar ut på tiden. Då vinner man förtroende, säger Isabel Siebert.

Oro för byggnader i innerstaden

Liksom i Göteborg var man i Leipzig orolig för att tunnelbygget skulle påverka marken under innerstaden. Med hjälp av ett underjordiskt betongnät lyckades man skydda byggnaderna från att skadas, men projektet drog ut på tiden.

Genom Leipzigs tågtunnel går direktlinjer till flera andra orter i regionen. Foto: SVT

När de första tågen rullade genom tunneln i slutet av 2013 var det fyra år senare än planerat.

En felinvestering, enligt Die Grünen

Katja Meier är presstalesperson i infrastrukturfrågor för partiet Die Grünen i Sachsen. Hon riktar skarp kritik mot City-Tunnel Leipzig.

– Visst, tunneln har fått ett positivt mottagande, men den kostade nästan en miljard euro. Det får man inte glömma.

Katja Meier är presstalesperson i infrastrukturfrågor för partiet die Grüne i Sachsen. Foto: SVT

Enligt Katja Meier är tunneln en felinvestering.

– Det hade varit bättre att satsa på buss- och spårvagnsnätet i Leipzig, och på järnvägslinjerna till andra städer i regionen.

”Omöjligt att föreställa sig Leipzig utan tunneln”

I tysk media beskrivs tunneln numera som en av landets viktigaste knutpunkter. Trots att projektet drog ut på tiden och kostade betydligt mer än planerat diskuteras nu möjligheterna att bygga ännu en tunnel, mellan de östra och västra delarna av staden.

Isabel Siebert säger att det var ett modigt beslut att bygga City-Tunnel Leipzig, men att det var rätt sak att göra. Enligt henne har tågförbindelsen gjort det lättare för stadsbor att göra utflykter på landet, fått huspriserna att stiga i kranskommunerna och gynnat handeln i innerstan.

– Idag är det omöjligt att föreställa sig Leipzig utan city-tunneln, säger hon.

Fakta: City Tunnel Leipzig och Västlänken

City-Tunnel Leipzig:

Längd: 3,6 kilometer

Antal stationer: Tre under jord

Budget: 585 miljoner euro, ungefär 6,05 miljarder svenska kronor

Slutlig kostnad: 935 miljoner euro, ungefär 9,7 miljarder svenska kronor

Invigdes: 15 december 2013

Västlänken:

Längd: 8 kilometer

Antal stationer: Tre under jord

Budget: 20 miljarder kronor, i 2009 års prisnivå

Slutlig kostnad: -

Invigning: Planerad till 2026

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.