Det är GT som är först med att rapportera om Lisebergs varning. I ett inlägg på sociala medier skriver nöjesparken följande.
”Det cirkulerar just nu en tävling i sociala medier där man uppmanas att vara med och tävla om biljetter till Liseberg. Detta är INTE en tävling som Liseberg står bakom!”
Inte den typ av tävlng
I den falska annonsen står det bland annnat att man kan få gratisbiljetter för att fira Lisebergs 100-årsdag och att ”du har valts ut”. Men några fribiljetter finns naturligtvis inte och att Lisebergs går ut och varnar för bluffen handlar om att ingen ska bli besviken.
– Vi har aldrig, eller väldigt sällan, den här typen av tävlingar där det är klicka och vinn. Ibland har vi haft tävlingar men då ska man skicka in något till oss med en motivering. Det är bland annat för att vi måste följa tävlingslagstiftningen, säger Katarina Warnström till GT.
Även matkedjor drabbade
Även flera matkedjor, bland annat Willys och Coop, verkar ha varit utsatta för liknande falska annonser under de senaste dagarna. Då handlar det om att man kan få gratis presentkort på mat, vilket alltså inte stämmer.