Miljonskulder vanliga Foto: SVT

Många hinder i arbetet mot bilmålvakter

Uppdaterad
Publicerad

Brist på personal, brist på uppställningsplatser, brist på nödvändig information och att arbetet kostar för mycket är några av skälen varför myndigheterna inte kommer åt bilmålvakterna.

2.885. Så många bilar har Göteborgs värsta bilmålvakt registrerade i sitt namn. 24.197.757 kronor så mycket är den mest skuldsatta bilmålvakten i Göteborg skyldig samhället – bara i fordonsrelaterade skulder. 

– Det är ju stötande helt klart. Och där måste ju samhället sätta in resurser. Problemet med samhället är att vi är långsamma, säger Giovanni Cavaretta, kronokommisarie vid Kronofogdemyndigheten i Göteborg.

Bilmålvakter

TV: Se hela inslaget här

”Närmast vild parkering”

För att komma åt problemet ändrades lagstiftningen 2014. Det innebär förenklat att om bilmålvakten har mer än 5000 kronor i fordonsrelaterade skulder på en bil kan polis och kommun beslagta fordonet om det står felparkerat. Kronofogden kan ta bilen även om det finns skulder som inte är fordonsrelaterade. 

– Vi har egentligen inte agerat mot den lagstiftningen överhuvudtaget mer än de senaste månaderna, säger Jonas Bertram kommissarie vid polisen i Storgöteborg. 

En av aktionerna var tillsammans med kommunen när man den 8 mars beslagtog 31 bilmålvaktsbilar i Bergsjön. Men det är hittills den enda större insatsen. 

– Det var närmast vild parkering på de gatorna och vi kunde tagit minst 15 bilar till om vi hade haft plats att ställa dom på, säger Jonas Bertram.

Brister och problem

För ett av problemen är brist på uppställningsplatser. Varje beslagtagen bil bogseras bort och sedan har bilägaren tre månader på sig att reglera sin skuld innan myndigheterna har rätt att skrota eller sälja bilen. Eftersom bilmålvakterna inte har några pengar och bilarna ofta inte är värda något så är det i princip en tre månader lång administrativ väntan innan bilarna skrotas. Och inköpta uppställningsplatser och pappersarbete kostar tid och pengar.

– Vi har inte plats att förvara bilarna och dessutom kostar det pengar. Så att plocka in 12.000 bilar, det tror jag inte är aktuellt, säger Jonas Bertram.

Kronofogden har andra problem. Det är svårt att hitta bilarna och de har inte personal som kan göra arbetet. Dessutom är de bakbundna regelmässigt. Även om polis eller kommun skulle underrätta myndigheten om att en bilmålvaktsbil står felparkerad mitt på Avenyn innebär det inte att fogden nödvändigtvis rycker ut. Då bilar med ett värde under 10.000 kronor inte är värt besväret. 

– Vi får inte ta bilar som vi inte kan få ett överskott på efter försäljning. Det säger regelverket att vi inte får, säger Giovanni Cavaretta vid Kronofogdemyndigheten.

Så Kronofogdemyndigheten i Göteborg tar endast en handfull varje år. 

Polisen har fått bättre verktyg – inte kommunen

Även om det totalt sett fortfarande är få så har Polisen börjat beslagta fler bilar. Under 2017 tog man runt 150 bilar, enligt Jonas Bertram. Mycket för att de nu kommer åt väsentlig information snabbare. 

– Jag tror att ökningen nu beror på att det sedan 1 februari är mycket lättare för oss att se att det finns en skuld på bilen. Vägtrafikregistret är uppdaterat med de uppgifterna så i dag är det en knapptryckning och så vet vi om det finns en skuld på bilen, säger Jonas Bertram.

Men alla har inte lika lätt att komma åt informationen. Göteborgs stads parkeringsvakter har inte samma möjlighet som polisen att se om en felparkerad bil tillhör en bilmålvakt. 

– Varför det är så det vet jag inte. Även parkeringsvakter borde få svaret lika fort som vi kan få, säger Jonas Bertram.

Fastnar i telefonkö

Som det är nu måste först en parkeringsvakt ringa in till Trafikkontoret som i sin tur ringer till Trafikstyrelsen. De hamnar då i samma långa telefonkö som alla andra, ibland upp till 45 minuter innan de får svar. En annan väg Trafikkontoret har är att ta omvägen via ett privat företag som har uppgifterna, men då kostar det pengar.

– Dels är det en teknisk fråga, men sen är det en kostnadsfråga för varje fråga vi ställer kostar, säger Carina Abrahamsson, chef för Parkeringsenheten på Trafikkontoret i Göteborg.

Så trots att det finns en ny lagstiftning, och trots att man gjort en del mindre aktioner, så ökar antalet bilmålvaktsbilar i Göteborg. 

Hur mycket tror du beror på att det är en kostnadsfråga?

– En mycket stor andel i frågan handlar om kostnader, personal, IT-system och så vidare, säger Giovanni Cavaretta, kronokommisarie vid Kronofogdemyndigheten i Göteborg.

I den frågan får han får medhåll från polisen.

– Rent teoretiskt skulle man kunna plocka en väldigt stor del av dessa bilar, men det är också en ekonomisk fråga, säger Jonas Bertram kommissarie vid polisen i Storgöteborg.

Har du drabbats av bilmålvakter? Bidra till vår serie om målvaktsbilar – mejla tips till reporter Lars Wiklund.

Imorgon frågar vi regeringens företrädare vad de gör för att komma tillrätta med problemet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bilmålvakter

Mer i ämnet