Foto: SVT

Många tyckte till om Göteborgs stads nota

Uppdaterad
Publicerad

Reaktionerna på hur mycket pengar som går till Göteborgs stads kommunikatörer har varit många.

I dag visar en granskning av SVT att Göteborgs stad lägger en halv miljon kronor om dagen på personal inom kommunikation. Uppgifterna har lett till många reaktioner, med många infallsvinklar.

”Skamligt slöseri. Hade politikerna gått i takt med väljarna, hade det inte behövts en ända alls.

Kommunikatörer i Göteborgs stad

Det är hjärntvättning som pågår i Muteborg.” skriver en läsare medan en annan undrar vad det är som behöver kommuniceras:

”Hur man väljer skola, hur man parkerar bilen, eller vad är det folk och företag inte kan som de behöver upplysas om? Att det byggs 5.000 bostäder kan en lokaltidning ta reda på genom att ta del av kommunens post och handlingar. Det är gratis kommunikation för kommunen.”

”81 öre per invånare”

Andra menar att kommunikatörerna inte ska passa politikers syften.

”Det skrämmande är att Kommunikatörerna pratar reklamspråk. De förskönar o förenklar i syfta att förmedla en viss bild eller känsla. De vränger och tänjer orden tills de passar politikernas syften.”

Summan på en halv miljon om dagen, ses av vissa som stort slöseri. Andra tycker det är adekvat kostnad.

”406 000 kr/500 000 innevånare = 81 öre/innevånare och dag . Jag tycker att det är en ok summa för att få information om vad som händer i min stad, vilka vägar jag inte kan köra på, var cykelbanorna går, vad som byggs på min granntomt, vilka planer som jag kan få ha synpunkter på, när biblioteket är öppet.”

”Missvisande bild”

Andra läsare menar att artikeln ger en både är missvisande och förenklad bild.

”Medias bild av kommunikatörernas uppdrag är grovt förenklad och missvisande. Bland annat så skrivs det aldrig om internkommunikation, vilket är en förutsättning för en fungerande verksamhet och en god arbetsmiljö.”

Men även kommunikatörer har gett sin bild:

”Det är intressant att journalisterna hackar på oss kommunikatörer. I takt med att media får mindre och mindre resurser och dess anställda mer och mer att göra blir de allt mer intresserade av hur många vi är – inte vad vi gör. För när de kontaktar oss och vill ha information ska det ju ske med en gång.”

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kommunikatörer i Göteborgs stad

Mer i ämnet