1970-talet var en omvälvande tid för den göteborgske varvsarbetaren. Eriksberg, Lindholmen och Götaverken, de göteborgska varven bidrog starkt till att, när det gick som bäst efter kriget. Cirka 10 procent av världens samlade skeppsbyggnadskapacitet var svensk.
Men konkurrensen hårdnade, främst från subventionerad japansk varvsindustri och när sen oljekrisen bröt ut i mitten av 70-talet blev läget akut med stor global överkapacitet.
Lindholmen la ner först
Först att läggas ner av de göteborgska storvarven var Lindholmen. Stoltheten över den egna arbetsplatsen var stor och rivaliteten mot de övriga varven var inte osynlig. I klippet ovan får vi följa när Lindholmsarbetarna bussas till ett första besök på sin nya arbetsplats Eriksberg. Där möttes de bland annat av nyheten att få ett ”pausrum”.
1976 läggs Lindholmens varv ner, tre år senare, 1979 går Eriksberg samma öde tillmötes. Lindholmarna hamnar då på Arendalsvarvet, som lades ner i slutet av 80-talet.