Ulrika Palmblad-Gröön, stadsutvecklingschef Älvstaden, om varvskranarnas öde. Foto: SVT

Nu ska klassiska kranen rivas – fler kranar hotas i Göteborg

Uppdaterad
Publicerad

Ödet för Götaverkens gamla varvskranar i Göteborg närmar sig ett avgörande. Klart är att kran 43 vid nya Geelybygget snart ska rivas – och framtiden för de övriga varvskranarna är högst osäker.

Flera av de tunga kranar som en gång tjänade varvsindustrin och som i dag bildar Göteborgs karaktäristiska silhuett står på kajer som hålls upp av träpålar angripna av skeppsmask och söndervittrade betongpelare. Kranarna lider också av bristande underhåll.

När kommunen nu börjat titta på kostnaderna för att enbart renovera kranarna rakar priset i höjden.

– Att renovera våra åtta kranar hamnar runt 200 miljoner kronor, säger Ulrika Palmblad-Gröön, stadsutvecklingschef Älvstaden.

Som mest fanns 194 hamnkranar

I siffran 200 miljoner ryms ett redan påbörjat projekt med att måla om den byggnadsminnesmärkta Eriksbergskranen för 60 miljoner kronor, men här ingår inte förstärkningarbeten på kajerna där kranarna står, heller inte kostnaden att få kranarna i brukbart skick.

Allteftersom norra älvstranden förvandlats från varvs- till bostadsområde har kranarna en efter en monterats ned. Som mest fanns här 194 kranar. Nu återstår de som senast användes av Götaverken Cityvarvet samt ett fåtal på Gothenius varv.

Fackverkskranarna hotade

Eriksbergskranen är byggnadsminnesmärkt, så den rör ingen. Av de återstående hamnkranarna som kommunen ansvarar för är de tre största kranarna de mest moderna. Fyra kranar är tillverkade med en äldre fackverkskonstruktion från 1940- och 50-talen, och just dessa kranar ser nu ut att ligga illa till när kommunen ser över sitt bestånd.

– I de dialoger vi har haft med olika intressenter så har de flesta tyckt att det är de tre stora kranarna som är viktiga för Göteborg, säger Ulrika Palmblad-Gröön, Älvstranden utveckling.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.