Ny batterifabrik i Göteborg – skapar 3 000 nya jobb

Uppdaterad
Publicerad

Göteborg blir platsen för bygget för en ny batterifabrik, detta meddelar Volvo Cars och Northvolt under fredagsmorgonen.

– Vi har tittat på många olika alternativ i Sverige. Vi valde till slut Göteborg på grund av infrastrukturen här, säger Javier Varela, Head of Engineering and Operations på Volvo Cars.

Fabriken som beräknas tas i drift 2025 kommer skapa upp till 3 000 nya jobb. Den ska komplettera det planerade FoU-centret, som en del av en investering på cirka 30 miljarder kronor.

Bygget av den nya fabriken kommer påbörjas 2023 och kommer ha en årlig cellproduktionskapacitet på upp till 50 gigawattimmar. Detta motsvarar batterier till närmare en halv miljon bilar om året, skriver Volvo Cars i sitt pressmeddelande.

Batterifabriken Northvolt

– Vårt samarbete kring battericeller med Northvolt är mycket viktigt för våra strategiska ambitioner inom elektrifiering, säger Håkan Samuelsson, Volvo Cars vd.

– Vi är fast beslutna att bli ledande i segmentet premium-elbilar och att endast sälja renodlade elbilar senast 2030.

Tillgång till infrastruktur

Fabriken kommer vara placerad i Torslanda vilket enligt Volvo ska ha sina fördelar. Placering är en direktväg in i Volvo Cars största bilfabrik, tillgång till infrastruktur och en stark pipeline av förnybar energi. Förutom de omkring 3 000 nya direktanställningarna väntas den indirekta effekten leda till ytterligare tusentals jobb i regionen.

Beskedet välkomnas av Västra Götalandsregionen.

”Etableringen här är ett kvitto på att vårt regionala utvecklingsuppdrag ger effekt och gör Västra Götaland till ett föredöme för elektrifiering och omställning till ett hållbart och konkurrenskraftigt samhälle”, säger Johnny Magnusson, regionstyrelsens ordförande i VGR, i ett pressmeddelande.

Säkrar arbetstillfällen

Regionen bidrar med 45 miljoner kronor för etablering av ett utbildningscentrum för industriell omställning och 25 miljoner kronor per år i fyra år till ett program för forskning, utveckling och utbildning till stöd för transportsektorns elektrifiering.

”Det här säkrar arbetstillfällen i regionens exportindustri för decennier framåt. Elektrifiering av fordonsindustrin är en av de allra viktigaste framtidsfrågorna för vår region”, säger Helén Eliasson, regionstyrelsens vice ordförande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Batterifabriken Northvolt

Mer i ämnet