Starta klippet för att se platsen på Hisingen där tåget dundrade rakt in i en stillastående buss Foto: Google Earth / TT

Krocken på spåret: Nu klarnar olycksförloppet

Uppdaterad
Publicerad

Huvudhypotesen efter olyckan då ett tåg körde in i en buss: Föraren var tvungen att lämna företräde för trafik på Lillhagsvägen och stannade därför – mitt på järnvägen. När han skulle köra vidare gick fordonet inte att starta.

Det var på måndagsmorgonen den 8 mars som en buss och ett tåg kolliderade på Hisingen i Göteborg. Bussen skulle köras tillbaka till depån och var tom på passagerare när krocken skedde.

– När du ska svänga ut på Lillhagsvägen har du väjningsplikt. Om bussen väntar på annan trafik blir du stående där på järnvägsövergången. Det kan möjligen ha stått nån bil framför bussen också, men utrymmet är inte stort. Det är bara spekulation än så länge, men så tror vi det har gått till, säger Anders Larsson, säkerhetsstrateg på Västtrafik.

Men er bild är alltså att chauffören stannar, och när han ska köra igen så startar inte motorn?

– Ja.

Västtrafik tror att olyckan beror på att bussen stannat för väjningsplikt och då hamnat tvärs över spåret. Då ska motorn ha stängts av automatiskt och inte kunnat starta igen. Foto: Google earth

Ska ha gjort ”allt rätt”

Uppfattningen hos både Västtrafik och bussföretaget Keolis är att föraren gjorde rätt. Han satte på varningsblinkers, lämnade bussen och larmade 112 och trafikledningen. Men tiden var för knapp för att hinna meddela lokföraren att tåget måste stoppas.

Kommunikationsdirektören Karin Nilsson Malmén på Keolis understryker att det är en del av utredningsarbetet att kontrollera vilka samtal som ringdes när och vart, och hur mottagaren av samtalen reagerade.

– Det är sådana frågor vi tittar på nu. Men bussen stannade och gick inte att starta igen, säger hon.

Med facit i hand är hon mest glad över att ingen människa skadades.

– För när man tittar på filmen, så... Vi är väldigt glada över det.

Det finns sedan flera år planer på att bygga om korsningen, enligt trafikverket.

Gasbussarna här för att stanna

Många som kontaktat SVT Nyheter Väst har ifrågasatt gasbussarna. Eftersom det rörde sig om en gasbuss bestämde räddningstjänsten om ett säkerhetsavstånd på 300 meter som påverkade trafik och omgivning.

Det finns enligt Västtrafik inga planer på att fasa ut de hundratals gasbussar som kör i regionen.

– Vi ska ha gasbussar framöver och kommer att beställa nya. Det är inte större risk att det börjar brinna i en gasbuss än i någon annan buss, även om konsekvensen av en brand ser annorlunda ut, säger Anders Larsson.

Elbussar är än så länge bara något för stadskärnor.

– Det beror på körsträcka, laddningsmöjligheter och infrastruktur. I regionen håller vi oss till gasbussar och i sista hand biodiesel, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.